Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Najnowsze wiadomości / System alarmowania ludności oficjalnie oddany do użytku

System alarmowania ludności oficjalnie oddany do użytku

Zakończyła się warta 3,7 miliona złotych inwestycja w bezpieczeństwo mieszkańców powiatu. Dziś (31 stycznia) odbył się jej oficjalny odbiór.

W ramach nowoczesnego Systemu Alarmowania i Ostrzegania Ludności na terenie powiatu mieleckiego zakupiono i zamontowano 109 syren, 10 central alarmowych, dwie powiatowe centrale alarmowe (jedna w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej  i jedna
w Wydziale Zarządzania Kryzysowego w Starostwie Powiatowym) i jedną centralę mobilną. Uroczysty odbiór inwestycji zorganizowano na terenie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, gdzie na jednym z masztów oświetleniowych mieści się część systemowej instalacji i syrena alarmowa.

Udział w spotkaniu wzięli: Starosta Powiatu Mieleckiego Stanisław Lonczak, Wicestarosta Powiatu Mieleckiego Andrzej Bryła, Członek Zarządu Powiatu Mieleckiego Zbigniew Działowski, Wiceprezydent Miasta Mielca Adriana Miłoś oraz wójtowie, burmistrzowie i przedstawiciele gmin powiatu: Stanisław Mieszkowski, Sławomir Sidur, Jan Nowak, Cyprian Śliwa, Robert Pluta, Józef Rybiński, Kazimierz Nowak i Michał Deptuła. Na odbiorze pojawili się także przedstawiciele wykonawcy z firmy Jarexs Sp. z o.o., przedstawiciele służb mundurowych, urzędnicy ze Starostwa Powiatowego w Mielcu, radni Rady Powiatu Mieleckiego oraz dziennikarze lokalnych mediów.

System, który dziś oficjalnie odbieramy, jest niezmiernie ważny dla bezpieczeństwa mieszkańców powiatu. Obejmuje swoim zasięgiem ponad 80% powierzchni powiatu i zapewnia przekazywanie sygnałów dźwiękowych i komunikatów głosowych w przypadku wystąpienia wielu rodzajów zagrożeń – mówił starosta mielecki Stanisław Lonczak podczas otwarcia spotkania. Podkreślił, że była to wspólna inicjatywa wielu samorządów, wsparta dodatkowo pokaźnym dofinansowaniem zewnętrznym. – Z tego miejsca chciałbym złożyć podziękowania dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska za przyznanie pożyczki i znacznej dotacji na poziomie ok 60% finansowania przedsięwzięcia, jak również dla Gmin Powiatu Mieleckiego za wsparcie finansowe i pomoc w sprawnym montażu i realizacji zadania na ich terenie. Podziękowania należą się także Staroście Powiatu Mieleckiego kadencji 2014-2018 Panu Zbigniewowi Tymule, który rozpoczął realizację tego zadania i konsekwentnie je realizował – mówił gospodarz powiatu Stanisław Lonczak. W dalszej części wypowiedzi przekazał także podziękowania dla komendanta i pracowników Powiatowej Komendy Państwowej Straży Pożarnej w Mielcu, inspektorów nadzoru, pracowników Wydziału Funduszy, Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami oraz Biura Zarzadzania Kryzysowego ze Starostwa Powiatowego w Mielcu oraz wykonawcy i projektanta systemu – firmy Jarexs Sp. z o.o.

Dyrektor Oddziału Zabezpieczeń Elektronicznych i Teleinformatycznych z firmy Jarexs Sp. z o.o. Dariusz Zmaczyński w krótkiej prezentacji przedstawił specyfikę działania oddawanego do użytku systemu. W swojej wypowiedzi podkreślił, że projekt realizowany w powiecie mieleckim był największym spośród powiatowych projektów w kraju. Co więcej, swoim poziomem zaawansowania dorównuje zadaniu, które firma zrealizowała w Warszawie – gdzie zamontowano 119 syren, czyli o zaledwie dziesięć więcej niż w powiecie mieleckim.  – Tym, co wyróżnia mielecki projekt jest też z pewnością moc syren. Te zamontowane w powiecie mieleckim mają bardzo dużą moc liczącą  od 900 do 2400 W. Słabsza syrena o mocy 600 W jest tu tylko jedna – tymczasem inne powiaty traktują takie syreny jako standardowe – podkreślał Dariusz Zmaczyński, tłumacząc dalej, jak działa nowoczesny system.

Struktura systemu składa się z autonomicznych węzłów powiatowego, gminnych, Państwowej Straży Pożarnej o dowolnych konfiguracjach. System pracuje ze stanowiska kierowania Obrony Cywilnej  oraz Państwowej Straży Pożarnej, a także jest zintegrowany z centralami gmin powiatu mieleckiego i miasta Mielca. Zapewnia przekazywanie sygnałów dźwiękowych i komunikatów głosowych dla ludności w razie wystąpienia na terenie powiatu zagrożeniach wywołanych przyczynami naturalnymi (klęski żywiołowe), przyczynami cywilizacyjnymi oraz innymi zagrożeniami dla życia lub zdrowia ludzi oraz mogącymi spowodować znaczne zniszczenie środowiska lub istotne pogorszenie jego stanu.

Inwestycja została zrealizowana w ciągu 100 dni. – Jestem wdzięczny, że ten krótki czas na realizację zadania został tak dobrze wykorzystany przez firmę. Inwestycja, która powstała, już na wstępie wpisała się do historii – podkreślił Starosta Powiatu Mieleckiego kadencji 2014-2018 Zbigniew Tymuła, dziękując wykonawcy, organowi dofinansowującemu oraz służbom zaangażowanym w realizację zadania. Pomysłami na rozszerzenie funkcjonalności systemu alarmowania wymienili się także w krótkiej dyskusji wójtowie, burmistrzowie i inni reprezentanci gmin powiatu mieleckiego.

Łączna wartość przedsięwzięcia wyniosła 3 786 312,00 zł. Zadanie zostało dofinansowane z Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej kwotą 2 232 614,00 zł oraz pożyczką wysokości 600 000,00 zł. Powiat Mielecki przeznaczył na realizację zadania 487 793,00 zł, a poszczególne gminy powiatu – 465 905,00 zł.

 STAROSTWO POWIATOWE W MIELCU

 Biuro Promocji i Informacji

 Monika Skrzypek

Sprawdź również

Spektakl „Zgrywusy”

Spektakl „Zgrywusy” w wykonaniu aktorów młodzieżowego Teatru „Magia” dobrze wypadł na scenie Domu Kultury SCK. …