W dniu 08 listopada 2013 r. w Muzeum Regionalnym Jadernówka w Mielcu miało miejsce spotkanie z okazji 50 rocznicy pierwszego oblotu samolotu TS-11 Iskra produkowanego w Mielcu.
Spotkanie zostało zorganizowane przez:
Klub Miłośników Lotnictwa przy TMZM – Prezes KML TZM Józef Roguz
Stowarzyszenie Promocji Polskiego Lotnictwa PROMLOT- Prezes PROMLOT Kazimierz Szaniawski
Stowarzyszenie Sieci Porozumienia Lotnictwa AVIA SPLOT- Prezes AVIA SPLOT Zbigniew Działowski
Koło Zakładowe SIMP Mielec- Prezes KZ SIMP Włodzimierz Adamski
W spotkaniu uczestniczyły osoby związane bezpośrednio lub pośrednio z produkcją samolotu TS-11 Iskra.
Poniżej krótka notka historyczna Samolotu Iskra:
PZL TS-11 Iskra – samolot szkolno-treningowy, produkowany był przez WSK „PZL Mielec” (obecnie Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu), zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Tadeusza Sołtyka (stąd otrzymał swe oznaczenie TS).
Była to pierwsza polska konstrukcja lotnicza napędzana silnikiem odrzutowym.
Pierwszy, nieuzbrojony prototyp z silnikiem Viper 8 o ciągu 7,80 kN (795 kG) został oblatany 5 lutego 1960 roku przez pilota doświadczalnego Instytutu Lotnictwa, inż. Andrzeja Abłamowicza. Kolejne dwa prototypy zostały oblatane w marcu i lipcu 1961. Od pierwszej maszyny różnił je silnik HO-10 o ciągu 7,84 kN (800 kG) oraz posiadane już uzbrojenie (działko kal. 23 mm).
TS-11 Iskra bis A – wersja szkolno-treningowa produkowana od 1963 roku. Po zainstalowaniu silnika SO-1 o ciągu (980 kG) pobito na niej (piloci: Andrzej Abłamowicz i Ludwik Natkaniec) następujące rekordy:
lot po obwodzie zamkniętym 100 km – 2 września 1964 – 715,7 km/h
lot po obwodzie zamkniętym 500 km – 24 września 1964 – 730 km/h
lot na bazie 15/25km – 26 września 1964 – 839 km/h
Źródło: http://www.powiat-mielecki.pl
Fot. Zbigniew Wicherski