Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / Linia L-25 Dębica-Mielec

Linia L-25 Dębica-Mielec

PKP PLK dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty na rewitalizację odcinka kolejowego linii L-25 z Mielca do Padwi Narodowej. Została ona wybrana spośród 16 złożonych w postępowaniu przetargowym.Prace mają ruszyć w przyszłym roku. To kolejny etap modernizacji tej linii po oddaniu we wrześniu 2021 roku odcinka z Dębicy do Mielca, na co mielczanie czekali  12 lat.

– Przywrócenie połączeń kolejowych z Mielca do Dębicy miało ogromne znaczenie dla wzmocnienia siatki komunikacyjnej w północnej części regionu. To dopiero pierwszy etap modernizacji, stąd na początek uruchomiliśmy kursy w ograniczonej liczbie. Wiem, że oczekiwania mieszkańców są dużo większe i to cieszy, że chcą podróżować koleją, dlatego pracujemy nad zwiększeniem liczby kursów, ale jest to uzależnione od zakończenia całości robót, dostępności taboru spalinowego oraz obserwowanej frekwencji pasażerów – mówi marszałek Władysław Ortyl.

Obecnie na linii nr 25 w relacjach Mielec – Dębica i Dębica – Mielec kursują cztery pary pociągów w dni robocze. A od 3 października dodatkowo jeździ pociąg w niedzielę. Jest on tak skomunikowany, że w Dębicy można się przesiąść na połączenie w kierunku Rzeszowa lub Krakowa. Ponadto od stycznia będzie uruchomione dodatkowe połączenie w piątek, dedykowane studentom i uczniom wracającym z zajęć z różnych stron Podkarpacia czy kraju, aby mogli wygodnie dojechać do Mielca. Dodatkowo zarząd województwa rozważa uruchomienie jeszcze jednego, popołudniowego połączenia w tygodniu z Dębicy do Mielca i z Mielca do Dębicy z myślą o osobach wracających z pracy.Ten kurs mógłby być  realizowany od marca, wraz z nowym rozkładem jazdy. Nie wykluczamy dołożenia kolejnych połączeń w przyszłym roku.

– Docelowo chcemy na tej trasie uruchomić dodatkowych sześć par kursów pociągów, które będą skomunikowane z pociągami regionalnymi, dalekobieżnymi oraz z Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną, pozwalając na przesiadki i szybką podróż do Rzeszowa i z powrotem oraz w innych kierunkach. Mamy już całościową analizę kosztów z ułożonym wstępnym rozkładem jazdy, ale wprowadzenie tak dużej liczby połączeń będzie możliwe dopiero po zakończeniu całości inwestycji. Wiąże się to również z taborem, którym dysponujemy, a który zwolni się po elektryfikacji linii 71Rzeszów – Kolbuszowa. Wtedy będzie można go wykorzystać na L-25.Cały czas działamy i krok po kroku analizujemy potrzeby oraz frekwencję, która stale rośnie– tłumaczy marszałek Ortyl.

Modernizacja linii L-25 wciąż się nie zakończyła. Oddany do użytku odcinek Dębica-Mielec to tylko część większego zadania. Teraz, w 2022 roku, ma ruszyć remont fragmentu z Mielca do Padwi Narodowej. Jest już wybrana przez PKP PLK oferta wykonawcy, który chce to zadanie wykonać za kwotę 120 mln złotych.

W ramach modernizacji odcinka Mielec-Padew Narodowa planowana jest nie tylko wymiana torów, ale także remont stacji w Chorzelowie oraz przystanków w Jaślanach i Tuszowie Narodowym. W Mielcu powstanie z kolei nowy wiadukt drogowy nad linią 25, który połączy od strony zachodniej wybudowaną po nowym przebiegu drogę wojewódzką 984, a  od strony wschodniej wiadukt ma mieć połączenie z planowanym do realizacji układem drogowym do strefy ekonomicznej w Mielcu. Na całym tym odcinku przebudowanych zostanie w sumie 21 przejazdów kolejowo-drogowych.

– Realizacja odcinka z Mielca do Padwi zakończy pewien duży etap prac modernizacyjnych przywracających połączenia kolejowe w Mielcu i pozwoli wprowadzić na tej trasie optymalną liczbę pociągów pasażerskich, dostosowaną do potrzeb i oczekiwań mieszkańców – zapewnia marszałek Władysław Ortyl, dodając: – Tak jak dofinansowaliśmy z RPO przebudowę odcinka z Dębicy do Mielca tak planujemy wesprzeć ze środków unijnych modernizację dalszego etapu z Mielca do Padwi, gdyż ta inwestycja jest niezbędna i komplementarna z punktu widzenia innych naszych działań w zakresie komunikacyjnym w północnej części regionu, chociażby w kontekście Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej czy budowy dróg wojewódzkich.

Podpisanie umowy na dofinansowanie z RPO budowy odcinka Mielec – Padew Narodowa planowane jest na I kwartał 2022 roku. Wtedy też mają ruszyć prace, a ich zakończenie przewidziane jest na rok 2023.

Modernizacja L-25 łączy się też z inną kolejową inwestycją w tym regionie – budową terminala przeładunkowego w Woli Baranowskiej, do którego będzie można dojechać właśnie linią 25. Takie skomunikowanie zwiększy możliwości transportu towarów koleją.

Plany rozbudowy infrastruktury kolejowej przez PKP PLK w północnej części Podkarpacia idą jednak znacznie dalej. Jest już opracowywana dokumentacja projektowa na modernizację dalszej części linii 25 z Padwi Narodowej do Sandomierza oraz na przebudowę dwóch innych linii biegnących przez Podkarpacie – linii 74 z Sobowa do Stalowej Woli oraz linii 78 z Sandomierza do Grębowa.

W ramach tych inwestycji w miejscowościach Sobów, Kępie Zaleszańskie i Ocice powstaną nowe przystanki. A stacje w Tarnobrzegu, Chmielowie, Padwi Narodowej, Grębowie i Stalowej Woli Rozwadów przejdą modernizację, tak jak kilka przystanków na tych trasach.W efekcie tych prac będzie można przywrócić połączenia pasażerskie nie tylko w Mielcu, ale również na odcinkach z Padwi Narodowej do Chmielowa i z Sandomierza do Grębowa.

Monika Konopka

Biuro Prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Sprawdź również

„Bliżej gwiazd” Oksany Miry Kulczyckiej

Mielecka publiczność ma od 17 stycznia możliwość obcowania ze sztuką znakomitej artystki, Oksany Miry Kulczyckiej. …