PKP PLK dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty na rewitalizację odcinka kolejowego linii L-25 z Mielca do Padwi Narodowej. Została ona wybrana spośród 16 złożonych w postępowaniu przetargowym.Prace mają ruszyć w przyszłym roku. To kolejny etap modernizacji tej linii po oddaniu we wrześniu 2021 roku odcinka z Dębicy do Mielca, na co mielczanie czekali 12 lat.
– Przywrócenie połączeń kolejowych z Mielca do Dębicy miało ogromne znaczenie dla wzmocnienia siatki komunikacyjnej w północnej części regionu. To dopiero pierwszy etap modernizacji, stąd na początek uruchomiliśmy kursy w ograniczonej liczbie. Wiem, że oczekiwania mieszkańców są dużo większe i to cieszy, że chcą podróżować koleją, dlatego pracujemy nad zwiększeniem liczby kursów, ale jest to uzależnione od zakończenia całości robót, dostępności taboru spalinowego oraz obserwowanej frekwencji pasażerów – mówi marszałek Władysław Ortyl.
Obecnie na linii nr 25 w relacjach Mielec – Dębica i Dębica – Mielec kursują cztery pary pociągów w dni robocze. A od 3 października dodatkowo jeździ pociąg w niedzielę. Jest on tak skomunikowany, że w Dębicy można się przesiąść na połączenie w kierunku Rzeszowa lub Krakowa. Ponadto od stycznia będzie uruchomione dodatkowe połączenie w piątek, dedykowane studentom i uczniom wracającym z zajęć z różnych stron Podkarpacia czy kraju, aby mogli wygodnie dojechać do Mielca. Dodatkowo zarząd województwa rozważa uruchomienie jeszcze jednego, popołudniowego połączenia w tygodniu z Dębicy do Mielca i z Mielca do Dębicy z myślą o osobach wracających z pracy.Ten kurs mógłby być realizowany od marca, wraz z nowym rozkładem jazdy. Nie wykluczamy dołożenia kolejnych połączeń w przyszłym roku.
– Docelowo chcemy na tej trasie uruchomić dodatkowych sześć par kursów pociągów, które będą skomunikowane z pociągami regionalnymi, dalekobieżnymi oraz z Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną, pozwalając na przesiadki i szybką podróż do Rzeszowa i z powrotem oraz w innych kierunkach. Mamy już całościową analizę kosztów z ułożonym wstępnym rozkładem jazdy, ale wprowadzenie tak dużej liczby połączeń będzie możliwe dopiero po zakończeniu całości inwestycji. Wiąże się to również z taborem, którym dysponujemy, a który zwolni się po elektryfikacji linii 71Rzeszów – Kolbuszowa. Wtedy będzie można go wykorzystać na L-25.Cały czas działamy i krok po kroku analizujemy potrzeby oraz frekwencję, która stale rośnie– tłumaczy marszałek Ortyl.
Modernizacja linii L-25 wciąż się nie zakończyła. Oddany do użytku odcinek Dębica-Mielec to tylko część większego zadania. Teraz, w 2022 roku, ma ruszyć remont fragmentu z Mielca do Padwi Narodowej. Jest już wybrana przez PKP PLK oferta wykonawcy, który chce to zadanie wykonać za kwotę 120 mln złotych.
W ramach modernizacji odcinka Mielec-Padew Narodowa planowana jest nie tylko wymiana torów, ale także remont stacji w Chorzelowie oraz przystanków w Jaślanach i Tuszowie Narodowym. W Mielcu powstanie z kolei nowy wiadukt drogowy nad linią 25, który połączy od strony zachodniej wybudowaną po nowym przebiegu drogę wojewódzką 984, a od strony wschodniej wiadukt ma mieć połączenie z planowanym do realizacji układem drogowym do strefy ekonomicznej w Mielcu. Na całym tym odcinku przebudowanych zostanie w sumie 21 przejazdów kolejowo-drogowych.
– Realizacja odcinka z Mielca do Padwi zakończy pewien duży etap prac modernizacyjnych przywracających połączenia kolejowe w Mielcu i pozwoli wprowadzić na tej trasie optymalną liczbę pociągów pasażerskich, dostosowaną do potrzeb i oczekiwań mieszkańców – zapewnia marszałek Władysław Ortyl, dodając: – Tak jak dofinansowaliśmy z RPO przebudowę odcinka z Dębicy do Mielca tak planujemy wesprzeć ze środków unijnych modernizację dalszego etapu z Mielca do Padwi, gdyż ta inwestycja jest niezbędna i komplementarna z punktu widzenia innych naszych działań w zakresie komunikacyjnym w północnej części regionu, chociażby w kontekście Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej czy budowy dróg wojewódzkich.
Podpisanie umowy na dofinansowanie z RPO budowy odcinka Mielec – Padew Narodowa planowane jest na I kwartał 2022 roku. Wtedy też mają ruszyć prace, a ich zakończenie przewidziane jest na rok 2023.
Modernizacja L-25 łączy się też z inną kolejową inwestycją w tym regionie – budową terminala przeładunkowego w Woli Baranowskiej, do którego będzie można dojechać właśnie linią 25. Takie skomunikowanie zwiększy możliwości transportu towarów koleją.
Plany rozbudowy infrastruktury kolejowej przez PKP PLK w północnej części Podkarpacia idą jednak znacznie dalej. Jest już opracowywana dokumentacja projektowa na modernizację dalszej części linii 25 z Padwi Narodowej do Sandomierza oraz na przebudowę dwóch innych linii biegnących przez Podkarpacie – linii 74 z Sobowa do Stalowej Woli oraz linii 78 z Sandomierza do Grębowa.
W ramach tych inwestycji w miejscowościach Sobów, Kępie Zaleszańskie i Ocice powstaną nowe przystanki. A stacje w Tarnobrzegu, Chmielowie, Padwi Narodowej, Grębowie i Stalowej Woli Rozwadów przejdą modernizację, tak jak kilka przystanków na tych trasach.W efekcie tych prac będzie można przywrócić połączenia pasażerskie nie tylko w Mielcu, ale również na odcinkach z Padwi Narodowej do Chmielowa i z Sandomierza do Grębowa.
Monika Konopka
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego