Certyfikat systemu przeciwoblodzeniowego
dla samolotu M28 produkowanego przez PZL Mielec
Mielec, 23 sierpnia 2013 – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) rozszerzyły certyfikat samolotu M28 o dopuszczenie do lotów w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia (FIKI). Samolot M28 jest produkowany przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, będące częścią firmy Sikorsky Aircraft Corporation, należącej do korporacji United Technologies (NYSE:UTX).
Dzięki wyposażeniu w system przeciwoblodzeniowy samolot M28 będzie teraz dopuszczony do lotu w warunkach oblodzenia, które często stanowią przyczynę opóźnień lub anulowania operacji lotniczych. System zainstalowany w samolocie M28 sygnalizuje napotkanie warunków oblodzenia, a następnie dostarcza odpowiednią ilość ciepła do powierzchni samolotu i jego elementów najbardziej narażonych na oblodzenie, aby usunąć ewentualną warstwę lodu.
„Samolot M28 od wielu lat oferuje najlepsze osiągi w swojej klasie jeśli chodzi o krótki start i lądowanie, ułatwiając użytkownikom na całym świecie dotarcie do trudno dostępnych lokalizacji. Uzyskanie certyfikatu dopuszczającego do lotu w znacznych i prognozowanych warunkach oblodzenia znacznie poszerza zakres operacji lotniczych, w których będzie można wykorzystywać ten samolot” – mówi Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu Polskich Zakładów Lotniczych.
Przyznanie certyfikatu przez EASA poprzedziły wstępne testy przeprowadzone
w ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych, w trakcie których samolot M28 leciał za śmigłowcem CH-47D wytwarzającym sztuczną chmurę. Końcowe testy wykonano w Polsce w marcu br. w naturalnych warunkach oblodzenia, jak również ze sztucznymi formacjami lodowymi. Wyniki testów spełniły zarówno wymogi EASA jak i FAA, która również zaakceptowała rozszerzenie certyfikatu dla samolotu M28.
Samolot M28 jest dwusilnikowym, zastrzałowym górnopłatem o metalowej konstrukcji półskorupowej ze zdwojonym usterzeniem pionowym i trójkołowym stałym podwoziem, wyposażonym w sterowane koło przednie, odpornym na ciężkie warunki użytkowania. Zaletą samolotu jest możliwość eksploatacji na krótkich, nieutwardzonych lądowiskach położonych na dużej wysokości oraz tam, gdzie panują wysokie temperatury. M28 jest przeznaczony głównie do transportu pasażerskiego oraz przewozu towarów, niemniej kabina może być również skonfigurowana do innych zadań, takich jak desant, patrol morski, ewakuacja medyczna, misja poszukiwawczo-ratownicza czy monitoring ekologiczny, a także do transportu pasażerów VIP. Samolot jest wyposażony w silniki PT6A produkowane przez Pratt & Whitney Canada i posiada certyfikaty typu EASA, FAA oraz indonezyjski.
Inf. Witold Strzelecki
Samolot M28 produkowany przez PZL Mielec