Trwa podnoszenie i mocowanie przęsła nurtowego na budowanym właśnie nowym moście na Wiśle. Przeprawa połączy brzegi gminy Borowa na Podkarpaciu i Połańca po stronie świętokrzyskiej.
Ten szczególny moment obserwowali marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl i członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak. – Chyba po raz ostatni nasi goście musieli korzystać z promu. Następnym razem kiedy przyjadą na budowę, przejdą na podkarpacką stronę suchą stopą, nad Wisłą – mówił marszałek Ortyl.
Towarzyszyli im także Andrzej Maternia i Damian Urbanowski, dyrektorzy odpowiednio Podkarpackiego i Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Byli również przedstawiciele wykonawcy, inżyniera kontraktu, a także Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest instytucją pośredniczącą,
Wtorek był dniem szczególnym na trwającej już półtora roku budowie. Rozpoczęło się podnoszenie i mocowanie przęsła nurtowego czyli elementu, który połączy powstające z obu stron części mostu. Ten ostatni element konstrukcji (najdłuższa część nurtowa) została scalona na barce przycumowanej do brzegu Wisły. Przy pomocy pchaczy barka przemieściła się wraz konstrukcją na miejsce docelowe, z którego przęsło zostanie podniesione. Do podniesienia zostaną użyte pręty wysokiej wytrzymałości oraz osiem siłowników hydraulicznych. Samo podnoszenie przęsła z barki zajmie kilkanaście godzin. Proces związany ze stałym scaleniem konstrukcji nośnej potrwa około dwóch tygodni.
– To niezwykle istotny dzień dla naszych województw. Inwestycja to nie tylko most, ale przede wszystkim nowe połączenie drogowe stolic naszych województw – mówił Jan Maćkowiak.
– Zawsze przypominam moment w którym na znajdującym się niedaleko promie podpisywaliśmy pierwsze porozumienie. Był rok 2002 i kończyła się I kadencja samorządu województwa. Był to początek długiej drogi. Dzisiejszy dzień jest kolejnym krokiem milowym tej inwestycji. Cieszą nas deklaracje wykonawców, że wszystkie terminy są dotrzymane. Nie ma większych problemów i wkrótce tym mostem będziemy się przemieszczać – tłumaczył marszałek Ortyl. – Warto podkreślić znaczenie unijnych dotacji. Inwestycja, która powstaje na naszych oczach czyli budowa przeprawy na Wiśle i łączących ją dwóch pozostałych mostów oraz drogi, jest finansowana z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej – dodał Wladysław Ortyl.
Przypomnijmy, że budowa mostu na Wiśle w Połańcu to wspólna inwestycja województw podkarpackiego i świętokrzyskiego o nazwie „Likwidacja barier rozwojowych – most na Wiśle z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 764 oraz połączeniem z drogą wojewódzką nr 875” (w Tuszowie Narodowym nowy fragment drogi prowadzącej na most połączy się z budowaną równolegle obwodnicą Mielca). Jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013.
Tomasz Leyko
Rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Podkarpackiego
Fot. Michał Mielniczuk
Podkarpackie – ĹwiÄtokrzyskie – most na WiĹle, fot. MichaĹ Mielniczuk