Mielczanin Bartosz Kaźmierski wziął udział w międzynarodowych zawodach SAE Aero Design East w USA, które odbywały się w dniach 9-11 marca 2018 r. Polegały one na zaprojektowaniu, zoptymalizowaniu i zbudowaniu samolotów udźwigowych. Kaźmierski jest członkiem drużyny EUROAVIA Rzeszów składającej się ze studentów Politechniki Rzeszowskiej. Zespół zdobył trzy medale: jeden srebrny i dwa brązowe.
Zawody SAE Aero Design East odbywają się patronatem firmy Lockheed Martin. Tegoroczna rywalizacja odbyła się w Lakeland na Florydzie. Do konkursu zakwalifikowało się w 75 drużyn studenckich, m.in. z USA, Kanady, Wenezueli, Brazylii czy Indii.
Rywalizacja najwyższych lotów
Drużyna z koła naukowego Politechniki Rzeszowskiej brała udział w dwóch z trzech klas: Micro i Regular. Klasa Micro polega na zbudowaniu samolotu, który po złożeniu wraz z ładunkiem mieści się w kartonowym pudełku o wymiarach 34x30x8 cm i ma przenosić rury PVC o średnicy 2 cali. Maszyna studentów Politechniki Rzeszowskiej była wykonana w całości z kompozytów za pomocą specjalnie zaprojektowanych do tego celu form. Najważniejszym kryterium był stosunek podniesionego ciężaru do masy własnej samolotu. Samolot z Rzeszowa mógł podnieść 1,5 kg przy własnej masie zaledwie 300 gramów! Z kolei klasa Regular polegała na zbudowaniu samolotu zdolnego przenieść jak największą ilość piłeczek tenisowych (symbolizujących pasażerów) wraz z dodatkowym obciążeniem (bagażem). Ograniczeniem był limit mocy silnika (1000 watów), dystans przeznaczony na start (60 metrów) oraz rozpiętość skrzydeł (3,6 metra). Samolot studentów uniósł aż 45 „pasażerów”, czyli ok. 13 kilogramów. Bardzo ważne było również wykonanie bezawaryjnych lotów i ich wysoka powtarzalność.
Pomimo debiutu w klasie Micro, samolot Politechniki Rzeszowskiej był prawdopodobnie najbardziej zaawansowanym technologicznie samolotem podczas zawodów. W klasyfikacji brano pod uwagę także raporty techniczne biorących w nich udział samolotów zawierające opisy optymalizacji konstrukcji oraz dokumentacje techniczne. Podczas zawodów odbywały się też prezentacje techniczne. Zarówno pierwsze, jak i drugie były oceniane przez ekspertów z Lockheed Martin i Polakom zostały przyznane bardzo wysokie noty.
Ostatecznie w klasie Micro studenci z Rzeszowa zdobyli 2. miejsce za najlepsze właściwości udźwigowe. Natomiast w klasie Regular uplasowali się na 3. pozycji w kategorii największego podniesionego ciężaru oraz na 3. pozycji w klasyfikacji ogólnej. W sumie wrócili z trzema medalami.
Reprezentacja zespołu Politechniki Rzeszowskiej zajmującego się samolotami udźwigowymi składała się jedynie z 5 osób i była najmniejszą drużyną na zawodach. Wśród członków drużyny znalazł się Bartosz Kaźmierski, student Lotnictwa i Kosmonautyki Politechniki Rzeszowskiej, który od wielu lat posiada duże doświadczenie modelarskie potwierdzone wielokrotnymi medalami Mistrzostw Polski i Europy. W zespole Politechniki odpowiada za konstruowanie samolotów, obliczenia optymalizujące, komputerowe modelowanie 3D oraz tworzenie dokumentacji technicznej.
– Zawody pomogły w nabyciu nowych doświadczeń i pokazały, że polscy studenci są w stanie konkurować z najlepszymi uczelniami z całego świata. – przekonuje Bartosz Kaźmierski.
Zawody SAE Aero Design East odbywają się co roku. Już teraz studenci z Politechniki Rzeszowskiej planują swój start w kolejnej edycji.
– Trzeba bardzo dużo czasu poświęcić samemu procesowi projektowania i analizy, może nawet więcej niż samej budowie. Postaramy się dopracować niektóre szczegóły, jednak te samoloty, które mieliśmy prezentowały już zupełnie najwyższy poziom. – mówi Kaźmierski – Ważna jest również umiejętność pogodzenia studiowania z dodatkową działalnością, bo siedzieliśmy często w nocy i robiliśmy te samoloty zamiast spać. – dodaje student.
Gratulujemy i już teraz życzymy powodzenia podczas kolejnych zawodów!
Inf. Michał Krawiec
Fot. Euroavia Rzeszów