Przedmiotem negocjacji jest współpraca dotycząca produkcji i rozwoju śmigłowca SIKORSKY International Black Hawk i samolotu M28 Skytruck.
Setki nowych, powiązanych z lotnictwem miejsc pracy może potencjalnie powstać w Mielcu i na terenie Polski, Sikorsky jest przedsiębiorstwem koncernu United Technologies Company. United Technologies zatrudnia obecnie 6500 pracowników w całej Polsce.
W bieżącej chwili elementem decydującym jest to, aby studium wykonalności projektu uzyskało zrozumienie i poparcie Rządu RP.24 lipca br. z inicjatywy Władysława Ortyla, Senatora RP oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego odbyło się w Mielcu spotkanie parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości oraz przedstawicieli Rządu, Polskich Zakładów Lotniczych i Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jego celem było zapoznanie się z aktualną sytuacją Zakładu jak i z propozycjami dotyczącymi jego przyszłości.
W zaproszeniu jakie przesłał do mediów Senator Ortyl czytamy: "Przemysł lotniczy w Polsce, w tym także na Podkarpaciu, ma szczególną rolę do odegrania w naszej gospodarce. PZL Mielec był i pozostaje nośnikiem postępu technicznego i miejscem gdzie wdrażane są najnowsze technologie i innowacje.
Obecnie PZL Mielec jako jeden ze spadkobierców tradycji produkcji sprzętu lotniczego w Polsce i na Podkarpaciu ma znaczne trudności we właściwym utrzymaniu swojej pozycji na rynku krajowym i zagranicznym. Wymaga dalszego dokapitalizowania i doinwestowania, w głównej mierze środkami finansowymi, które przeznaczone muszą być na racjonalizację procesu produkcyjnego oraz na modernizację infrastruktury i parku maszynowego.
PZL Mielec znajduje się dziś na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec, gdzie funkcjonuje wiele różnorodnych przedsiębiorstw, w tym firm będących kooperantami przemysłu lotniczego w kraju i za granicą. Monokultura przemysłowa która była złą cechą Mielca, odeszła już w przeszłość.
Bliskość międzynarodowego lotniska w Jasionce, fakt funkcjonowania lotniska na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu, pozytywnie oceniana prywatyzacja WSK Rzeszów, tradycje Centralnego Okręgu Przemysłowego, możliwość kształcenia kadr dla przemysłu lotniczego na Politechnice Rzeszowskiej, korzystne położenie względem szlaków komunikacyjnych – to główne czynniki stwarzające naturalne warunki dla rozwoju przemysłu lotniczego na Podkarpaciu. Suma wszystkich działań nakierowanych na rozwój tej branży nie tylko na Podkarpaciu, koncentruje się w zataczającej coraz szersze kręgi inicjatywie innowacyjnej pod nazwą " Dolina Lotnicza".
Poszukując nowych impulsów i potencjałów rozwojowych dla naszego kraju należy zwrócić uwagę na tę branżę, będącą w dalszym ciągu nośnikiem postępu i innowacyjności oraz należącą do najbardziej dynamicznie rozwijających się branż na świecie.
Już po raz drugi w ciągu kilku miesięcy z inicjatywy Ministra Ortyla przyjechała do Mielca tak liczna i i niezwykle prestiżowa grupa parlamentarzystów, ministrów oraz wysokich urzędników państwowych, a także działaczy samorządowych i związkowych szczebla krajowego i wojewódzkiego, w tym m.in.: parlamentarzyści Kazimierz Moskal, Stanisław Ożóg, Andrzej Ćwierz, Andrzej Szlachta, Wiceminister Skarbu Państwa – Michał Krupiński, Wiceminister Gospodarki – Tomasz Wilczak, Wojewoda Podkarpacki Ewa Draus, Członek Zarządu ARP Adam Stolarz, Przedstawiciel Boeinga na Europę Środkową i Wschodnią – Henryka Bochniarz, Zarząd PZL Mielec z Januszem Zakręckim na czele, Dyrektor mieleckiego oddziału ARP – Mariusz Błędowski, Przewodniczący Zw. Zaw Przemysłu Elektromaszynowego PZL Mielec Aleksander Gajek, Przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Lotniczego NSZZ Solidarność Roman Jakim, Przewodniczący NSZZ Solidarność Podkarpacia Wojciech Buczak, Przewodniczący NSZZ Solidarność PZL Mielec Józef Grzesik, Wiceprzewodniczący NSZZ Solidarność PZL Mielec Marian Kokoszka a także Prezydent Mielca Janusz Chodorowski, Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Nowakowski, Prezes Mieleckiej Agencji Rozwoju Regionalnego MARR S.A. Zdzisław Klonowski, Wiceprezes MARR SA Ireneusz Drzewiecki.
Mieleckie spotkanie odbyło się w trzech etapach. Pierwszy z nich to rozmowy zaproszonych gości w mieleckim Oddziale Agencji Rozwoju Przemysłu, następnie uczestnicy rozmów oraz przedstawiciele mediów autokarem udali się na teren Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu, gdzie początkowo rolę "przewodnika" pełnił Mariusz Błędowski, zaś już w obiektach produkcyjnych Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu rolę tę przejęli członkowie Zarządu PZL z prezesem Januszem Zakręckim. Goście PZL-u zwiedzili m.in. hale produkcji i montażu samolotu Skytruck bardzo żywo interesując się szczegółami, parkiem maszynowym itp.
Następnym etapem była konferencja prasowa w sali konferencyjnej mieleckiej Restauracji "Atena", gdzie rolę gospodarza przejął Senator Władysław Ortyl, który przedstawił cel spotkania oraz jego głównych uczestników.
Wiceminister Michał Krupiński, który m.in. zajmuje się strefami ekonomicznymi w kraju, stwierdził że jego Ministerstwo jest świadome sukcesów, jakie osiągnęła mielecka Strefa Ekonomiczna oraz PZL Mielec, ale stoją przed nimi ogromne wyzwania związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Oświadczył też m.in. że Ministerstwo Skarbu popiera rozmowy z potencjalnymi inwestorami, którzy mogą się stać partnerami strategicznymi dla PZL Mielec.
Z kolei Wiceminister Gospodarki – Tomasz Wilczak przypomniał, iż 10 lat temu została podjęta decyzja o utworzeniu Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu i dziś można było zobaczyć wiele nowych zakładów, które tutaj zostały zbudowane od podstaw, w tym o odmiennych profilach produkcji niż Zakłady Lotnicze. W tej chwili jednak głównym wyzwaniem dla Mielca jest potrzeba znalezienia inwestora strategicznego dla PZL-u. Na tym też zależy Ministerstwu Gospodarki, aby potencjalny inwestor wniósł tutaj środki na inwestycje i który wyprowadzi ten, jakże zasłużony – zdaniem Ministra – dla Polskiego przemysłu zakład, który niedługo będzie obchodził swoje 70-lecie.
Następnie wystąpił Członek Zarządu ARP Adam Stolarz, który stwierdził że ARP włożyło wiele pracy i wysiłku w rozwój Strefy przyczyniając się do jej sukcesu. Podkreślił też, że obecnie główną troską Agencji jest rozwój Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu, który może zapewnić współpraca kooperacyjna, technologiczna oraz być może kapitałowa z Firmą Sikorsky.
Wypowiadał się też Prezes Zarządu PZL Mielec Janusz Zakręcki, mówiąc o prowadzonych rozmowach z ewentualnym partnerem strategicznym, o których PZL informuje w specjalnym komunikacie (drukujemy go w całości powyżej).
Część oficjalną wypowiedzi zakończyła Ewa Draus – Wojewoda Podkarpacki, która stwierdziła że Mielec ma ogromne tradycje, potencjał i dynamicznie się rozwija, dlatego przy wsparciu władz centralnych, gdy znajdzie się partner strategiczny, będą kolejne duże szanse dla Mielca i całego regionu, gdzie przemysł lotniczy może być najbardziej innowacyjnym przemysłem dla naszego województwa. Władze wojewódzkie będą czynić wszelkie starania, żeby zachęcać inwestorów, przede wszystkim w branży innowacyjnej. Z kolei zaś oparciem dla rozwoju m.in. przemysłu lotniczego będzie Politechnika Rzeszowska.
Reporter TVP Rzeszów w pytaniach podkreślił m.in. nowatorskie zaprezentowanie mieleckiej Strefy i PZL, na co Senator Ortyl odparł, że ważny jest przede wszystkim cel, jakim jest promocja mieleckiego przemysłu.
W. GąsiewskiPolskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu są czołowym producentem samolotów pasażersko-transportowych, patrolowych i ratownictwa morskiego, rolniczo-pożarniczych oraz szkolno-treningowych. Firma szczyci się ponad 70-letnimi tradycjami w konstruowaniu i produkcji różnego typu samolotów, których wytworzono w Mielcu około 17 tysięcy sztuk. Do najbardziej znanych należały: bombowiec PZL 37 Łoś, a po wojnie MIG-15, MIG-17, AN-28, M15, I-22 Iryda, M18 Dromader, M20 Mewa, M26 Iskierka, M28 Skytruck, M28B Bryza. Swoistymi rekordzistami stały się: znany na całym świecie An-2 "Antek" wyprodukowany w ilości ponad 12 tys. sztuk, TS-11 Iskra w ilości 460 sztuk oraz M18 Dromader, którego sprzedano blisko 750 sztuk.
W roku 1998 przeprowadzono głęboką restrukturyzację mieleckich zakładów lotniczych i wskutek tego procesu powstała firma o nazwie Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. Spółka kontynuując tradycje swoich poprzedników, funkcjonuje w Specjalnej Strefie Ekonomicznej SSE EURO-PARK MIELEC korzystając z dostępnych z tego tytułu udogodnień. PZL Mielec przejęły od swego poprzednika doświadczenie i umiejętności, stając się przedsiębiorstwem opierającym swoją działalność na nowoczesnych technologiach stosowanych w lotnictwie oraz wysokiej jakości oferowanych wyrobów i usług. Z uwagi na prezentowany potencjał Spółka jest znaczącym zakładem przemysłu obronnego i jednym z głównych pracodawców w powiecie mieleckim.
Cele wytyczone przez Polskie Zakłady Lotnicze to: stabilna produkcja i sprzedaż własnych konstrukcji na rynku krajowym i rynkach zagranicznych, rozwój własnych produktów oraz udział w programach międzynarodowej współpracy przemysłowej, a co za tym idzie utrzymanie a nawet zwiększenie zatrudnienia. Obecnie produkcja i sprzedaż Polskich Zakładów Lotniczych koncentruje się na samolotach:
M28 SKYTRUCK – 19-miejscowy samolot pasażersko-transportowy kategorii "commuter", dostępny dodatkowo w wersjach: desantowej, ewakuacji medycznej, patrolowej, poszukiwań i ratownictwa, VIP/Executive. Samolot posiada wyjątkowe własności STOL (Short Takeoff & Landing). Dla potrzeb Polskich Sił Zbrojnych produkowana jest wersja wojskowa samolotu M28 BRYZA przeznaczona do wykonywania zadań patrolowych, rozpoznania i ratownictwa morskiego
M18 DROMADER – Samolot rolniczy i do gaszenia pożarów
M26 ISKIERKA – Samolot szkolno-treningowy i do sportów lotniczych z pełnym zakresem akrobacji lotniczej.Jednym z istotnych kierunków rozwoju Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu jest udział w programach międzynarodowej kooperacji przemysłowej. Obecnie współpraca koncentruje się na realizacji zobowiązań głównie wobec następujących odbiorców:
SPIRIT AEROSYSTEM – produkcja części do samolotów HAWKER 800XP
PRATT&WHITNEY – produkcja zespołów do silników PWC
GKN WESTLAND – produkcja części do samolotu BOEING 737
SAAB – produkcja części do samolotu GRIPEN i BOEING 787
LOCKHEED MARTIN – produkcja części do samolotu F-16Firma zdobywa pozycję światowej klasy poddostawcy części, zespołów i kompletnych struktur lotniczych, produkowanych z zastosowaniem najnowszych technologii. Postrzegana jest jako solidny partner, gwarantujący spełnienie wymagań i oczekiwań klientów w zakresie jakości, terminowości dostaw oraz konkurencyjności cenowej. Elementem strategii wzrostu konkurencyjności Spółki jest wdrażany system ciągłych usprawnień oparty na koncepcji lean management.Zgromadzony portfel zamówień niesie ze sobą konieczność zwiększenia przepustowości, a nawet znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych na niektórych odcinkach. Barierą utrudniającą realizację wytyczonych celów jest brak środków własnych na niezbędne inwestycje. Posiadana infrastruktura, a w szczególności stary park maszynowy wymagają wielu koniecznych nakładów. Niezbędnym stał się pilny zakup nowoczesnych numerycznych obrabiarek oraz innych maszyn i urządzeń warunkujących produkcję odpowiednio wysokiej jakości. Spółka wymaga szybkiego doinwestowania dla utrzymania potencjału produkcyjnego i w związku z tym prowadzi intensywne działania mające na celu znalezienie partnera strategicznego. Prowadzone rozmowy nakierowane są na wyselekcjonowanie firm dających gwarancje powodzenia przedsięwzięcia.
Wybór takiego partnera przyniesie wymierne korzyści:
– środki na inwestycje
– 1000 dodatkowych miejsc pracy od zaraz
– dostęp do światowych rynków zbytu
– przypływ nowoczesnej, zaawansowanej technologii
– stabilizację finansowo-ekonomiczną
– wiarygodną i ugruntowaną pozycję w kręgu firm lotniczych.
Prezes Zarządu
Janusz Zakręcki