Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / Wiosną rusza modernizacja linii kolejowej z Mielca do Padwi

Wiosną rusza modernizacja linii kolejowej z Mielca do Padwi

Już w marcu rozpocznie się modernizacja kolejnego odcinka linii kolejowej L25 z Mielca do Padwi Narodowej. Szczegóły tej inwestycji przedstawiono dziś w Mielcu podczas konferencji prasowej.

Zaproszonych gości i dziennikarzy zaprosił dyrektor mieleckiego oddziału Agencji Rozwoju Przemysłu Waldemar Barnaś, co dodatkowo podkreśla znaczenie gospodarcze tej linii. Wykonawcą remontu będzie firma Swietelsky Rail Polska, którą podczas dzisiejszego spotkania reprezentował Wojciech Więckowski. Podpis na umowie ze strony PKP PLK złożył Mateusz Wanat dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, europoseł Tomasz Poręba, poseł Fryderyk Kapinos, marszałek Władysław Ortyl, wicewojewoda Jolanta Sawicka i wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński.

Inwestycja ma kosztować 112 mln (98 mln netto) z czego 85% to dofinansowanie z Regionalnego Programu Województwa Podkarpackiego dla którego instytucją zarządzającą jest urząd marszałkowski. Obecni byli również samorządowcy Jan Tarapata, radny województwa, starosta mielecki Stanisław Lonczak i wiceprezydent Mielca Paweł Pazdan oraz radni powiatowi.

Zgodnie z obietnicą, rozpoczynamy kolejny etap rewitalizacji mieleckiej kolei. Po remoncie odcinka Mielec-Dębica już za dwa lata pojedziemy pociągiem w kierunku Tarnobrzega. Ta inwestycja ma podwójne znaczenie, bo zakłada budowę wiaduktu nad torami łączącego obwodnicę i drogę w kierunku mostu. Jest to jeden z najbardziej istotnych i wiodących tematów, czyli dostępność drogowa i kolejowa. To bez wątpienia poprawi bezpieczeństwo oraz przełoży się na likwidację korków. Mielec ma olbrzymi potencjał do rozwoju, dlatego z chęcią zwieszamy ilość dróg i kolei Dziękuję wszystkim, którzy ciężko  pracowali, abyśmy doszli do tego miejsca w którym dziś jesteśmy, choć przeciwności nie brakowało. Szczególnie chcę podkreślić rolę władz PKP PLK, ministerstwa infrastruktury i marszałka województwa. Temat jest jednym z najbardziej istotnych i wiodących w mojej pracy czyli poszerzanie dostępności drogowej i kolejowej. W 2010 roku z marszałkiem przeprowadzaliśmy pierwszą konferencję na rzecz modernizacji linii kolejowej w Mielcu, a dziś to się spełnia. Życzę abyśmy za dwa lata spotkali się w tym samym gronie i otworzyli tę nowoczesną zmodernizowaną kolej – powiedział europoseł Tomasz Poręba.

To kolejna historyczna chwila dla Mielca – skomentował Władysław Ortyl, marszałek województwa. – Dziś rozpoczynamy następny etap modernizacji linii kolejowej, ale również zaczynamy inwestycję, która jest niezbędna dla płynności ruchu drogowego i kolejowego. Modernizacja torów od Mielca do Padwi oraz budowa wiaduktu to inwestycja w nowe środki transportu, poprawa bezpieczeństwa i likwidacja korków. Cieszę się, że tak wyczekiwane przedsięwzięcia będą finansowane z Funduszy Europejskich. O wiadukcie dyskusje trwały od kilku lat, jednak trudy realizacji tej inwestycji podejmuje dziś PKP Polskie Linie Kolejowe za co chciałem podziękować panu prezesowi Ireneuszowi Merchelowi. Dziękuję również za wsparcie europosła Tomasza Poręby i ministerstwa infrastruktury. Po modernizacji torów myślę, że liczba pociągów pasażerskich znacznie się zwiększy, zarówno tych regionalnych jak i dalekobieżnych, bo takie deklaracje też już padały. Z końcem nowego roku ma być gotowe drugie przejście podziemne w Mielcu więc bezpieczeństwo będzie jeszcze większe. Chcę podkreślić także znaczenie gospodarcze szczególnie tego odcinka Mielec – Padew Narodowa, który łączy się z linią LHS. Gdy dodamy do tego zapowiadany remont linii Padew – Wola Baranowska i rozbudowę terminali przeładunkowych w Woli Baranowskiej tworzy nam się pełny obraz tego przedsięwzięcia, które będzie miało olbrzymie znacznie dla potencjału gospodarczego tego regionu – podsumował marszałek Władysław Ortyl.

Rewitalizacja odcinka Mielec – Padew obejmuje m.in. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu. Dla podróżnych przebudowana zostanie stacja Chorzelów oraz przystanki w Jaślanach i w Tuszowie Narodowym. Także w ramach tej inwestycji w Mielcu powstanie nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza, który zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Planowana jest także przebudowa wielu innych skrzyżowań kolejowo-drogowych, która zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy.

Dziękuję m.in. posłowi Porębie oraz marszałkowi Ortylowi za ich wieloletnie starania dla ziemi mieleckiej. Mam nadzieję, że dzięki Wam transport kolejowy odżyje. Cieszę się, że poprzez te inwestycje zostanie powiększona dostępność kolejowa, a także wrócą pociągi dalekobieżne m.in. ze Śląskiem i Pomorzem. Mam nadzieję, że inwestycja zostanie zrealizowana w terminie – mówił Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Prace mają ruszyć w marcu przyszłego roku i zakończyć się po dwunastu miesiącach. Odcinek Mielec – Padew prowadzi również do linii L79 łączącej się z Linią Hutniczą-Szerokotorową (L65) i terminalem LHS w Woli Baranowskiej. PKP PLK planuje także modernizację tej linii, a spółka PKP LHS i firma Treeden inwestycje w rozbudowę terminali przeładunkowych LHS. Ich budowa jest również współfinansowana ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.

Strefa mielecka ma bardzo dobre rokowania i świadczy to o dużej chęci inwestowania w gospodarkę mielecką, dlatego ta kolej jest tak ważna. Tym bardziej dziękuję, ministrowi Weberowi za starania i działania ze strony rządowej, dla premiera Morawieckiego i ministra Adamczyka w imieniu wszystkich mieszkańców powiatu mieleckiego. W szczególności Tomaszowie Porębie za spełnianie marzeń i celów. Jest to bardzo ważna decyzja dla powiatu – powiedział poseł Fryderyk Kapinos.

To  nie koniec inwestycji w powiecie mieleckim. Zadaniem innego wykonawcy – który jest wyłaniany w oddzielnym postępowaniu, będzie budowa przejścia podziemnego w Mielcu w ciągu ulic Ks. Skargi i Drzewieckiego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To kolejne udogodnienie w obszarze mieleckiej stacji będzie gotowe pod koniec przyszłego roku.

Efektywne wykorzystywanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków unijnych i budżetowych przekłada się na likwidację wykluczenia komunikacyjnego i lepsza dostępność mieszkańców  do kolei.  Takie korzyści przyniosły prace wykonane na trasie Dębica – Mielec. Zwiększymy możliwości kolei na Podkarpaciu dzięki kolejnej inwestycji na odcinku Mielec – Padew – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. .

Niezmiernie cieczy mnie fakt, że za moment podpiszemy umowę na modernizację linii kolejowej. Rząd dokłada starań, aby kolej była nowoczesna, kontaktowa a pociągi punktualne. Zmieniamy rzeczywistość tu i teraz dla nas i dla kolejnych pokoleń. Mieszkańcy regionu i przyjezdni podróżni, będą mogli korzystać z naszych linii kolejowych, co będzie miało wpływ na rozwój całego województwa. – powiedziała Wicewojewoda Podkarpacki, Jolanta Sawicka.

Jest to bardzo ważny projekt, który będziemy wspólnie realizować. Cieszę się, ze wygraliśmy ten kontrakt, gdyż Podkarpackie jest wdzięcznym terenem do realizowania projektów. W okresie zimowym będziemy się przygotowywać do realizacji projektu. Mam nadzieję, że w 2022 roku będziemy mieli okazje spotkać się, by oglądać efekty współpracy. Dziękuję za możliwość dzisiejszego spotkania oraz za podpisanie umowy. – powiedział Wojciech Więckowski, prezes zarządu firmy Swietelsky Reil Polska.

We wrześniu zakończył się I etap modernizacji czyli odcinek Mielec – Dębica. Ta inwestycja kosztowała 300 mln zł (wydatki kwalifikowalne 239 mln), a dofinansowanie z Funduszy Europejskich stanowiło kwotę 203 mln zł. W ramach tego zadania: przebudowano 32 km torów, wyremontowano przystanki na całej trasie, a w Mielcu powstały zupełnie nowe perony i przejście podziemne. Nowe instalacje są przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Zamontowano także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia przejazdy kolejowo – drogowe m.in. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe jadą z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut.

Tekst: Tomasz Leyko, Anna Magda

Wideo: Michał Hubala

Zdjęcia: Mateusz Romankiewicz

Sprawdź również

Warsztaty rodzinne

W niedzielę, 15 grudnia, w Centrum Wystawienniczo-Promocyjnym instruktorka plastyki Agnieszka Szala-Jagiełło pomagała tworzyć mielczanom  ozdoby …