14 marca 2018 roku Zespół Szkół Budowlanych w Mielcu zaprezentował rezultaty pracy intelektualnej „Europe in the Classroom” na Wydarzeniu Upowszechniającym Projektu Erasmus+ „The Bridge”. Projekt ten realizuje szkoła od 2015 roku we współpracy ze szkołami z Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Norwegii, Chorwacji i Słowenii.
26 uczniów Zespołu Szkół Budowlanych pokazało wykonane przez siebie prace, opowiedziało o swoich doświadczeniach z wyjazdów zagranicznych, a 9 nauczycieli przeprowadziło warsztaty szkoleniowe w języku angielskim dla 35 nauczycieli i dyrektorów z wszystkich mieleckich szkół średnich o nauczaniu w przyszłości .Na spotkanie przybyli też zaproszeni nauczyciele z Grecji, Rumunii i Estonii.
Dyrektor ZSB, Stanisław Starzyk , podsumował 3 lata pracy nad projektem i podkreślił pozytywny wpływ działań międzynarodowych na społeczność uczniowską i nauczycielską naszej szkoły. Z możliwości wyjazdu do szkół partnerskich skorzystało 52 uczniów. Uczniowie doskonalili język angielski, uczyli się współpracy w międzynarodowych grupach i poznawali obce kultury, przekonując się, że rówieśnicy z każdego innego kraju są jednak tacy sami. W sumie odbyło się 26 wyjazdów nauczycieli na szkolenia zagraniczne.
Pani Maria Napieracz- Wicestarosta Powiatu Mieleckiego wyraziła ogromne uznanie dla nauczycieli za zorganizowanie i przeprowadzenie projektu. W ramach Wydarzenia Upowszechniającego wykład na temat „Co to jest szczęście?” w języku angielskim i polskim wygłosił dr Marek Paduch.
Koordynator projektu Alina Dziurgot opisała procedury wnioskowania do konkursu wniosków oraz sposoby realizacji projektu Erasmus+. Uczniowie wyjeżdżający na projekt STEM do Chorwacji przedstawili rezultaty prac intelektualnych – sposób wykonania dwóch magnetometrów i ich działanie. Opisali także swoje doświadczenia z prac naukowych w Obserwatorium Visnjan. Po warsztatach teatralnych w Anglii uczniowie zagrali opracowaną przez siebie scenkę dramatyczną, a po zajęciach we Włoszech odegrali sytuacje właściwego i nieodpowiedniego poszukiwania pracy, przedstawili sytuacje na budowie pokazujące ważność stosowania zasad bhp w życiu. Kolejni uczniowie przekazali efekty nauczania dwujęzycznego (programu CLIL) w Hiszpanii, wrażenia z uczestnictwa w wideokonferencjach, zabawę czytaniem w trakcie „Nocy w bibliotece” w Słowenii. Wszyscy opowiedzieli o swoich wrażeniach z pobytu w każdym z 8 wyjazdów zagranicznych. Te niezwykle fascynujące przygody odbywały się w ostatnich trzech latach.
”Nauczanie w przyszłości” to temat warsztatów dla nauczycieli w języku angielskim
Pani Elżbieta Światowiec i pani Renata Ogórek przedstawiły założenia poznanej w Holandii metody CLIL (Zintegrowanego Nauczania Przedmiotów i Języka Obcego) oraz swoje doświadczenia z pracą tą metodą w Zespole Szkół Budowlanych. Nauczyciele podczas pobytu w Holandii zapoznali się założeniami programu CLIL Context and Language Integrated Learning, uczestniczyli tam w warsztatach i prowadzili lekcje ze swoich przedmiotów w języku angielskim.
Pani Agata Robak przeprowadziła szkolenie i pokazała pracę na swoich lekcjach matematyki poznaną w Norwegii metodą „Odwrócona klasa”. Przedstawiono też poznane w Norwegii metody psychologicznej pracy z uczniami MOT (Odwaga) i Respekt (Szacunek). Szkolenia zakończyła dyskusja nad przyszłością nauczania.
W Norwegii nauczyciele uczestniczyli w kilku szkoleniach. Poznali zasady innowacyjnej metody aktywizacji uczniów „nauczania odwróconego” Flipped Classroom. Metoda ta polega na odwróceniu tradycyjnego systemu przekazywania wiedzy na lekcjach. Rola nauczyciela polega w tej metodzie na przygotowaniu materiałów w postaci nagrań wykładów lub prezentacji multimedialnych, które rozpowszechnia się uczniom za pomocą Internetu. Uczniowie są zobowiązani do zapoznania się z takimi materiałami w domu, zamiast odrabiania pracy domowej. Na lekcjach rozwiązują zadania, pracują w grupach i przygotowują projekty.
Zapoznali się również z założeniami programu MOT, który dotyczył adaptacji uczniów w szkole, wspierania młodzieży, odkrywania ich potencjału i budowania pewności siebie.
Poznali też program RESPEKT przekazujący naukę o tym, jak ważny w szkole jest szacunek.
Uczestniczyli także w szkoleniu z obsługi programu komputerowego Joomla, wykorzystywanego później do wydawania gazetek historycznych. W czasie trzech lat trwania projektu uczniowie wcielali się w redaktorów czasopism, dzięki którym powstało 11 niezwykłych gazetek. Ich lektura pozwala przenieść się nam do różnych epok historycznych i poznać najważniejsze wydarzenia krajów partnerskich. Wybrane daty gazetek nie są przypadkowe. Każda szkoła wybrała datę znaczącą dla historii swojego kraju i jest wydawcą tej gazetki , włączając artykuły uczniów ze wszystkich naszych krajów partnerskich. Poznaliśmy fascynujące historie, ciekawych ludzi i ich codzienne życie, a nawet trendy modowe ówczesnych epok od roku 1066 do 2050. Na wydarzeniu zaprezentowano 26 wydanych przez uczniów historycznych gazetek w języku polskim i angielskim.
Nasza szkoła pracuje nad wydaniem gazetki z 2050 roku. W związku z tym przeprowadziliśmy wśród naszych uczniów, kandydatów na architektów, szkolne konkursy rysunkowe : „Mosty przyszłości” i „Domy przyszłości”. Na sztalugach prezentowały się najlepsze prace naszych uczniów.
Uczestnicy spotkania udali się w niezmiernie ciekawą, wirtualną podróż po Europie śladami mobilności w projekcie. Przyszli strażacy wykonali kilka tańców. Przez 3 lata trwania projektu uczniowie zdobyli wiele doświadczeń , rozwijali swoje zainteresowania i pasje, doskonalili język angielski, a co najważniejsze stali się świadomymi Europejczykami, pokonującymi bariery w komunikacji. Te 5 dni pobytu za granicą daje więcej niż kilka lat nauki języka angielskiego w szkole……mówi koordynator projektu „The Bridge” w Mielcu, Alina Dziurgot.
Alina Dziurgot