Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / WAŻNY JEST WSPÓLNY GŁOS WS. BUDOWY DROGI S19 OD RZESZOWA DO BARWINKA

WAŻNY JEST WSPÓLNY GŁOS WS. BUDOWY DROGI S19 OD RZESZOWA DO BARWINKA

Trwają negocjacje kontraktu terytorialne, w którym określone będą inwestycje finansowane ws. nowej perspektywie finansowej z programów krajowych. Po pierwszej części rozmów dużą szansę na realizację mają kolejne odcinki drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do granicy państwa.

Zarząd województwa postulował wcześniej aby podzielić inwestycję na 3 etapy. Pierwszy z etapów od Rzeszowa-Kielanówki do Babicy znalazł się na liście rezerwowej programu Budowy Dróg Krajowych, choć padają deklaracje że inwestycja jest już na liście podtsawowej.

Podczas kolejnych negocjacji konieczny jest mocny i wspólny głos zainteresowanych samorządów. Spotkanie na którym rozmawiano o przyszłości S19 zorganizowano z inicjatywy marszałka Władysława Ortyla. Z jego zaproszenia skorzystał Wiesław Kaczor, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, starosta rzeszowski Józef Jodłowski, starosta strzyżowski Robert Godek, przedstawiciel Urzędu Miasta Rzeszowa Ryszard Bieniek, a także burmistrzowie i wójtowie gmin Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, dyrektor PZDW Adam Maternia. Uczestniczył w nim również członek zarządu odpowiedzialny za transport drogowy Bogdan Romaniuk oraz dyrektorzy departamentów UMWP Marta Matczyńska i Lesław Kornak, jak również radny sejmiku Wojciech Buczak.

Wiesław Kaczor dokładnie omówił aktualnie prowadzone inwestycje związane z tą drogą. Nie mówił nic o przyszłości

– Celem naszego województwa jest otwarcie południowej części Podkarpacia. Droga S19 nam to zapewni. Jest komplementarna z projektami realizowanymi m.in. w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Planujemy kilka przedsięwzięć na południu województwa m.in. centrum sportów zimowych czy te w ramach programu Błękitny San. Starania będą trudniejsze jeśli nie będzie dojazdu do tej części regionu – tłumaczył marszałek Władysław Ortyl.

– Chcemy, żeby nasz głos był mocny i słyszalny. Rozpoczęcie budowy odcinka z Kielanówki do Babicy daje nadzieję i perspektywę, że ta droga w ogóle powstanie – dodał starosta Józef Jodłowski.

Marszałek podkreśla, że realizacja powyższego odcinka Rzeszów-Kielanówka do Babicy stanowiłaby zakończenie południowej obwodnicy Rzeszowa w ciągu drogi ekspresowej S19 i wyprowadzenie ruchu poza obszar miejski w kierunku min. Krosna, Jasła, Gorlic. Powyższy odcinek stanowi jednocześnie połączenie z autostradą A4.

W Babicy łączą się Droga Krajowa nr 9 Radom – Barwinek z Drogą Wojewódzką 988 Babica – Warzyce przejmujące ruch z południowej części województwa podkarpackiego aby dalej istniejącą DK19, jednojezdniową, dwupasową, prowadzić ruch do sieci TENT.

Średnioroczne dobowe natężenie ruchu na odcinku  Rzeszów – Babica (GPR 2010 r.) wynosi: 18.114 (poj./dobę). Prognozowane natężenie ruchu na rok 2035 to 30.120  (poj./dobę). Bardzo duży ruch oraz występujące skrzyżowania z sygnalizacją świetlną w Boguchwale i Rzeszowie (Zwięczyca), bardzo często powoduje występowanie zatoru drogowego. Jednocześnie istniejąca zabudowa Boguchwały, przez którą przebiega DK9 nie pozwala na jej rozbudowę o czym mówił burmistrz miasta Wiesław Dronka.

Uczestnicy spotkania potwierdzili chęć wspólnego starania o realizację tej długo oczekiwanej inwestycji.

Tomasz Leyko

Rzecznik prasowy UMWP

Sprawdź również

Konkurs jednego wiersza dla seniorów!

Prezydent Mielca Radosław Swół, Przewodnicząca Mieleckiej Rady Seniorów, Stanisława Rzeźnik oraz Miejska Biblioteka Publiczna SCK …