Od 3 grudnia na lotnisku w Mielcu działa operacyjnie system pogodowy, który w czasie rzeczywistym zapewnia informacje oraz raporty na temat warunków pogodowych na lotnisku. System gromadzi dane z rozmieszczonych w różnych częściach lotniska czujników a następnie wyświetla je w postaci graficznej lub raportów alfanumerycznych. Raporty te wysyłane w postaci krótkich komunikatów co 30 min do aplikacji wspomagających pilota lub bezpośrednio do urządzeń awioniki. W ten sposób piloci dostają rzetelne autentyczne parametry pogodowe bezpośrednio na pokłady swoich maszyn.
Uruchomienie systemu wymagało wyszukania odpowiedniego partnera, który zaprojektował, zainstalował i wdrożył system na naszym lotnisku. Zadanie to zostało powierzone warszawskiej firmie CleasSky System, która przeprowadziła te etapy zgodnie z harmonogramem-powiedział Prezes Zarządu Lotniska w Mielcu -Łukasz Kalinka Czujniki instalacji zamontowane zostały w różnych częściach lotniska. Wiązało się to z koniecznością wykonania nowych przyłączy elektrycznych oraz wybudowaniem kilku fundamentów pod maszty z czujnikami. Na potrzeby systemu zainstalowane zostało 5 dodatkowych masztów, na których powieszone zostały czujniki i urządzenia zbierające dane meteorologiczne.Przeniesiony został laser ceilometru czyli urządzenia, które mierzy wysokość podstawy chmur. Zainstalowane zostały widzialnościomierze, które pokazują faktyczną widzialność wzdłuż głównej drogi startowej. To wszystko nie tylko podnosi bezpieczeństwo, ale również otwiera drogę do dalszego rozwoju. Nie jest tajemnicą, że spółka od jakiegoś czasu pracuje nad wdrożeniem systemu instrumentalnego podejścia GNNS, opartego o nawigację satelitarną-dodaje prezes Kalinka.
Dane z systemu AWOS wykorzystywane są przede wszystkim przez Służbę Informacji Powietrznej AFIS. Pracujący na wieży lotniska w Mielcu informatorzy otrzymali przejrzystą aplikację, na której w czasie rzeczywistym wyświetlane są podstawowe parametry takie jak np: ciśnienie, prędkość kierunek
i porywy wiatru, widoczność, czy temperatura. Użytkowany laser pozwala przenikać przez kilka warstw chmur pokazując ich podstawy i nagromadzenie opadów.
System ten pracował od kilku miesięcy w fazie testowej. Testy wypadły pomyślnie i od początku grudnia system działa operacyjnie. Inwestycja warta jest blisko 325 tys. zł. I w całości została pokryta ze środków spółki Lotnisko Mielec. Główny celem inwestycji było podniesienie bezpieczeństwa wykonywanych ponad dwudziestu pięciu tysięcy operacji lotniczych w ciągu roku. Dodatkowymi korzyściami będzie zwiększenie atrakcyjności lotniska w lotach szkolnych i biznesowych oraz otwarcie nowych możliwości rozwoju.
Marcin Kołacz
Specjalista ds. Techniczno-Handlowych