01.12.2020. Kierowcy jadący od Mielca do Tarnowa oraz w kierunku autostrady A4 nie muszą już wjeżdżać do Radomyśla Wielkiego. Dziś otwarto ponad 3-kilometrową obwodnicę miasteczka.
Ze względu na pandemię nie było uroczystego otwarcia drogi. Ograniczono się do tradycyjnego przecięcia wstęgi i poświęcenia, którego dokonał ks. Jerzy Bulsa, proboszcz parafii pw. Przemienienia Pańskiego w Radomyślu Wielkim.
Ta obwodnica jest bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa, jakości życia, ochrony środowiska, ale również dla rozwoju gospodarczego gminy. Otwiera bowiem nowe tereny inwestycyjne oraz pod budownictwo mieszkaniowe. To nie koniec. Rozstrzygnęliśmy właśnie przetarg na ostatni etap obwodnicy Mielca czyli drogę Piątkowiec-Rzędzianowice. Budowa tej drogi wkrótce się rozpocznie. Wtedy zobaczymy jak szybko i sprawnie można dojechać z Mielca do autostrady. Dziękuję wszystkim, którzy pracowali przy jej powstawaniu. To nie była łatwa decyzja, bo wtedy trudno było znaleźć środki finansowe. Te inwestycje często są trudne, bo przebiegają po „nowym śladzie”, ale dzięki temu mamy dobrą, nową jakość dróg wojewódzkich – powiedział podczas marszałek Władysław Ortyl.
Powstające obwodnice wokół podkarpackich miast to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. To nie tylko nowa droga, którą otwieramy dzisiaj w Radomyślu, ale pozostałe inwestycje drogowe realizowane przez urząd marszałkowski. To też impuls do rozwoju gospodarczego dla regionu – powiedział poseł Fryderyk Kapinos.
Budowa obwodnicy Radomyśla Wielkiego kosztowała 14 mln złotych z czego prawie 10 milionów to fundusze europejskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020. Inwestorem w imieniu województwa podkarpackiego był Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Drogę wybudowało Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Rzeszowa. Umowę na jej wykonanie przed trzema laty podpisywał jeszcze Franciszek Kosiorowski, który niestety zmarł w styczniu br. Schedę po zmarłym ojcu przejął syn Dariusz Kosiorowski, który dziś był jednym z przecinających wstęgę, podobnie jak mieszkający na co dzień w gminie Radomyśl Wielki radna województwa Maria Napieracz i starosta mielecki Stanisław Lonczak.
Również jestem mieszkanką tej gminy, ale ta inwestycja otwiera nowe perspektywy nie tylko dla gminy, ale dla powiatu. Jest to droga bezpieczna, omijająca rynek radomyski, gdzie dochodziło do wielu niebezpiecznych wydarzeń, na pewno poszerza pespektywy rozwoju dla gminy. Cieszymy się z każdej nawet najmniejszej inwestycji. Za chwilę odbieramy nowy odcinek chodnika w Partyni. To wszystko dla bezpieczeństwa na drodze – powiedziała radna województwa Maria Napieracz.
Czekaliśmy ponad 20 lat na tę drogę. Bardzo się cieszę jako mieszkaniec Radomyśla i jako starosta mielecki. Dziś oddawana jest obwodnica Radomyśla Wielkiego, niedawno otwarto nowy most. Są to inwestycje o kapitalnym znaczeniu dla rozwoju powiatu. Dziękujemy panu marszałkowi – powiedział Stanisław Lonczak, starosta mielecki.
W podobnym tonie wypowiadał się burmistrz Radomyśla Wielkiego Józef Rybiński.
Po ponad 20 lat oczekiwania mamy obwodnicę. To dla mnie wielka satysfakcja z tego powodu. Droga odciąży historyczny, zabytkowy rynek, bo warunki do mieszkania w tej części miasta były tragiczne. To będzie inna jakość życia. To jest też impuls dla rozwoju gospodarczego gminy. Na pewno część osób, która przejeżdżała i zatrzymywała się w Radomyślu teraz będzie miasto omijać, ale bilans zysków i strat jest zdecydowanie na plus – cieszył się Józef Rybiński, burmistrz Radomyśla Wielkiego.
Inwestycja została zrealizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Zadanie obejmowało budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 984 o długości 3 km, zapewniającego objazd centrum Radomyśl Wielki. Obwodnica rozpoczyna się trójwlotowym rondem na ul. Piłsudskiego. Następnie droga prowadzona jest po północno-zachodniej stronie Radomyśla Wielkiego przez tereny niezurbanizowane i przecina czterowlotowym rondem ulicę Wałową (droga powiatowa nr 1174) oraz ul. Kościuszki (droga powiatowa nr 1173). Obwodnica kończy się włączeniem do drogi wojewódzkiej nr 984 przy ul. Firleja poprzez kolejne rondo.
Budowa tej obwodnicy została stosunkowo sprawnie zrealizowana. Od przysłowiowego wbicia łopaty do otwarcia drogi minął niemalże rok. Takich miast, miasteczek, które w obecnej perspektywie finansowej otrzymają obwodnice, będzie w sumie 15. Jest to spora liczba jak na taki krótki okres. Radomyśl jest jednym z tych miast przez które przejeżdżają duże tzw. potoki pojazdów. Tu jest natężenie ruchu na poziomie 9-10 tysięcy samochodów na dobę czyli jedno z największych w województwie – powiedział Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Rok 2020 jest dla nas bardzo trudny. Na początku zmarł mój ojciec, wieloletni prezes naszej firmy. Potem zaczęła się epidemia, która nam wszystkim utrudnia życia. Trafiliśmy na okres dużych zmian cen materiałów budowlanych. Na szczęście udało się tę inwestycję zakończyć. Liczę, że również bez przeszkód rozliczymy ją w najbliższym czasie – powiedział Dariusz Kosiorowski, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Dróg i Mostów z Rzeszowa.
To kolejne nowe kilometry dróg wybudowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Niebawem otwarta zostanie podobna droga w Dynowie.
Informacje szczegółowe:
Wartość ogółem – 14 132 748,96 zł
Dofinansowanie z UE – 9 946 407,39 zł
INWESTOR:
Województwo Podkarpackie – Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie
WYKONAWCA:
Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o., ul. Rejtana 6, 35-310 Rzeszów
INŻYNIER KONTRAKTU:
PROKOM Construction Sp. z o.o. ul. Reymonta 30/1, 41-205 Sosnowiec
Zakres rzeczowy zamówienia obejmował m.in.:
– budowę jezdni drogi wojewódzkiej o szerokości 7.0m oraz poboczy o szerokości 1,25 m zgodnie z parametrami drogi klasy G
– budowę skrzyżowań z innymi drogami publicznymi (wojewódzkimi, powiatowymi)
– budowę i przebudowę chodników
– budowę dróg serwisowych z kruszywa
– przebudowę i budowę zjazdów indywidualnych
– przebudowę i budowę zjazdów publicznych
– budowę i przebudowa istniejącego odwodnienia drogi wojewódzkiej (przepustów, rowów i kanalizacji deszczowej)
– rozbiórkę istniejących elementów kolidujących z projektowaną drogą,
– przebudowę i zabezpieczenie istniejących sieci obcych
– budowę urządzeń ochrony środowiska, zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi – budowę np. ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt lub adaptację przepustów i mostu na przejścia dla zwierząt, zastosowanie zieleni izolacyjnej
– wycinkę kolidujących drzew i krzewów
– wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego
– inne prace o charakterze przygotowawczym, pomocniczym, porządkującym w tym np. konieczne prace na ciekach (rowach melioracyjnych)
Tekst Tomasz Leyko
Zdjęcia Anna Magda
Video Mateusz Romankiewicz