Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / Szansa na remont mieleckiej kolei

Szansa na remont mieleckiej kolei

W nowej perspektywie Unii Europejskiej na lata 2014-2020 istnieje szansa na odnowienie linii kolejowej biegnącej przez Mielec.

 

Jeszcze niedawno nad linią kolejową z Dębicy do Tarnobrzega wisiało widmo całkowitego zamknięcia. Dzięki obywatelskiej inicjatywie, w którą zaangażował się m.in. europoseł Tomasz Poręba i ówczesny senator Władysław Ortyl władze centralne wycofały się z tego pomysłu. A taki plan istniał pomimo wykonania wspólnym wysiłkiem władz województwa, miasta, PKP Polskich Linii Kolejowych studium wykonalności, do którego doszło z inicjatywy m.in. wspomnianych Poręby i Ortyla.

Obecnie pojawia się szansa, by w najbliższych latach torowisko i towarzysząca infrastruktura zostały zmodernizowane. Rewitalizacja na 48-kilometrowym odcinku Padew Narodowa – Mielec – Dębica ma kosztować około 140 milionów złotych. Z kolei na 33-kilometrowym odcinku od Padwi przez Ocice do granic województwa koszt remontu może wynieść 90 mln zł.

– Nasze ustalenia z Polskimi Liniami Kolejowymi są takie, że odcinek linii nr 25 Padew Narodowa – Mielec – Dębica byłby robiony z pieniędzy Regionalnego Programu Operacyjnego. Dalsza część tego odcinka do granic województwa realizowana ma być z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Pozostałe środki z PO PW zostaną przeznaczone na udrożnienia kierunku wschodniego. Z RPO chcielibyśmy przeprowadzić także m.in. rozbudowę terminala LHS w Woli Baranowskiej. Rozmawiamy w tej sprawie z LHS. Oni raz są zainteresowani, raz nie, ale pojawia się tam prywatna aktywność, więc być może będzie szansa na jakiś montaż finansowy – powiedział marszałek Władysław Ortyl na niedawnej konferencji prasowej w Mielcu.

Wstępna lista projektów kolejowych przeznaczonych do realizacji ze środków unijnych w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego zawiera 7 przedsięwzięć. Szacunkowy koszt ich realizacji to 665,4 mln zł. Do rozdysponowania w ramach RPO jest 472,6 mln zł. Z kolei z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zarząd województwa myśli o zmodernizowaniu czterech odcinków linii kolejowych o łącznej długości 94 km za kwotę ok. 322 mln zł.

k

 

Wstępna lista projektów kolejowych przeznaczona do realizacji ze środków unijnych w ramach RPO Województwa Podkarpackiego

1. Rewitalizacja linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec (dokończenie robót), koszt 40 mln zł/ długość 11km.

2. Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz (dokończenie robót),152 mln zł/50 km.

3. Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 odcinek Padew Narodowa – Mielec – Dębica,140 mln zł/48 km.

4. Modernizacja dworca PKP Rzeszów (Intermodalne Centrum Przesiadkowe), 175 mln zł.

5. Rewitalizacja kolei dojazdowej „Przeworsk Wąskotorowy Dynów”, 20 mln zł/46km.

6.Rozbudowa terminala LHS w Woli Baranowskiej, 73 mln zł.

7. Zakup pojazdów szynowych, 65,4 mln zł,

RAZEM – 665,4 mln zł/155 km

 

Wstępna lista projektów kolejowych przeznaczona do realizacji ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

1. Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku granica województwa – Ocice – Padew Narodowa, koszt 90 mln zł/długość 32,7 km.

2. Rewitalizacja linii nr 78 Sandomierz-Grębów, 12 mln zł/9km.

3. Rewitalizacja linii kolejowej nr 74 Stalowa Wola – Sobów, 100 mln zł/24,4 km.

4. Modernizacja linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – granica województwa podkarpackiego, 120 mln zł/27,5 km.

 

Sprawdź również

Pierwszy F-16 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

Osiągnięcie tego kroku milowego pokazuje rosnącą rolę Polski w globalnej produkcji obronnej MIELEC, Polska, 5 …