Agencja Wydawnicza "Promocja" zaprasza do współpracy: reklama w internecie i gazecie, filmy reklamowe i reportaże, zdjęcia, antykwariat - skup książek i przedmiotów kolekcjonerskich, galeria - ikony obrazy - wystawa i sprzedaż....
Strona główna / Historia i Kultura / Historia i ludzie / 50 lat od oblotu samolotu TS-11 Iskra

50 lat od oblotu samolotu TS-11 Iskra

W dniu 08 listopada 2013 r. w Muzeum Regionalnym Jadernówka w Mielcu miało miejsce spotkanie z okazji 50 rocznicy pierwszego oblotu  samolotu TS-11 Iskra produkowanego w Mielcu.

Spotkanie zostało zorganizowane przez:

Klub Miłośników Lotnictwa przy TMZM – Prezes KML TZM Józef Roguz

Stowarzyszenie Promocji Polskiego Lotnictwa PROMLOT- Prezes PROMLOT Kazimierz Szaniawski

Stowarzyszenie Sieci Porozumienia Lotnictwa AVIA SPLOT- Prezes AVIA SPLOT Zbigniew Działowski

Koło Zakładowe SIMP Mielec- Prezes KZ SIMP Włodzimierz Adamski

 

W spotkaniu uczestniczyły osoby związane bezpośrednio lub pośrednio z produkcją samolotu TS-11 Iskra.

 

Poniżej krótka notka historyczna Samolotu Iskra:

PZL TS-11 Iskra – samolot szkolno-treningowy, produkowany był przez WSK „PZL Mielec” (obecnie Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu), zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Tadeusza Sołtyka (stąd otrzymał swe oznaczenie TS).

Była to pierwsza polska konstrukcja lotnicza napędzana silnikiem odrzutowym.

Pierwszy, nieuzbrojony prototyp z silnikiem Viper 8 o ciągu 7,80 kN (795 kG) został oblatany 5 lutego 1960 roku przez pilota doświadczalnego Instytutu Lotnictwa, inż. Andrzeja Abłamowicza. Kolejne dwa prototypy zostały oblatane w marcu i lipcu 1961. Od pierwszej maszyny różnił je silnik HO-10 o ciągu 7,84 kN (800 kG) oraz posiadane już uzbrojenie (działko kal. 23 mm).

 

TS-11 Iskra bis A – wersja szkolno-treningowa produkowana od 1963 roku. Po zainstalowaniu silnika SO-1 o ciągu (980 kG) pobito na niej (piloci: Andrzej  Abłamowicz i Ludwik Natkaniec) następujące rekordy:

lot po obwodzie zamkniętym 100 km – 2 września 1964 – 715,7 km/h

lot po obwodzie zamkniętym 500 km – 24 września 1964 – 730 km/h

lot na bazie 15/25km – 26 września 1964 – 839 km/h

Źródło: http://www.powiat-mielecki.pl

Fot. Zbigniew Wicherski

Sprawdź również

Mieleckie Starostwo sfinansowało drugą, poszerzoną edycję książki „Nierozstrzelana Pamięć – Mielecki Słownik Katyński”, autorstwa Jerzego Skrzypczaka

Mija właśnie 80 lat, gdy Sowieci postanowili dokonać ludobójstwa na polskich jeńcach – internowanych oficerach …