Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / Rozpoczął się okres składania sprawozdań

Rozpoczął się okres składania sprawozdań

W skrócie: Do 15 marca należy złożyć wBDO sprawozdania dotyczące: Produktów, opakowań i gospodarowania odpadami z nich powstającymi (produktowe). Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami. Do 31 marca trzeba złożyć sprawozdania za korzystanie ze środowiska i uiścić tzw. opłatę środowiskową.  

Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego przypomina przedsiębiorcom wpisanym do BDO czyli do bazy danych o odpadach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami o tym, że trwa okres składania sprawozdań za miniony rok. Zgodnie z przepisami – należy je złożyć do 15 marca. Z kolei do 31 marca sprawozdanie muszą złożyć podmioty korzystające ze środowiska.

– W związku z tym, iż w tym roku 15 marca wypada w sobotę, właściciele firm mają dwa dodatkowe dni na złożenie sprawozdania w BDO podsumowującego miniony rok czyli termin mija w poniedziałek, 17 marca – wyjaśnia Monika Maziarz, zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska UMWP.

Sprawozdanie można złożyć tylko w formie elektronicznej w bazie BDO, a do tego potrzebny jestaktywny profil zaufany i numer rejestrowy, który otrzymuje każdy przedsiębiorca po dokonaniu rejestracji w BDO.

1. Sprawozdanie tzw. produktowe do 15 marca muszą złożyć przedsiębiorcy, którzy w ubiegłym roku :

– wprowadzali na polski rynek opakowania oraz tacy, którzy je eksportowali,

– wprowadzali produkty w opakowaniach, eksportowali i dokonywali wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach,

– prowadzili handel detaliczny lub hurtowy, oferując torby na zakupy z tworzywa sztucznego oraz produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,

– wprowadzali oleje, opony, smary, baterie, akumulatory,

– sprowadzali pojazdy, prowadzili sieć zbierania pojazdów,

– wprowadzali sprzęt elektryczny lub elektroniczny, bądź byli autoryzowanymi przedstawicielami,

– wprowadzali produkty z tworzywa sztucznego.

– Przedsiębiorcy, wprowadzający na rynek różnego rodzaju opakowania i wymienione wyżej produkty, jeśli nie osiągnęli wymaganych ustawą poziomów odzysku i recyklingu – muszą  zapłacić tzw. opłatę produktową. Jej wielkość zależy od wielu czynników, m.in. od tego jak dużo produktów lub opakowań zostało wprowadzonych na rynek – wyjaśnia Beata Fatyga, kierownik oddziału gospodarki odpadami w UMWP.

Opłatę produktową przedsiębiorcy muszą uiścić do 15 marca. Tylko w przypadku takich produktów jak: opony, oleje, smary – do 31 marca. Opłata jest wnoszona za poprzedni rok kalendarzowy i oblicza się ją oddzielnie dla każdego rodzaju produktu. W tym roku przedsiębiorcy po raz pierwszy zapłacą opłatę od produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych (opakowań jednorazowych) czyli tzw. opłatę SUP.

– Opłata produktowa ma zachęcić właścicieli firm do tego, aby ograniczać ilość wprowadzanych na rynek opakowań, a tym samym przyjmować rozwiązania, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. Opłatę można zmniejszyć poprzez poddanie recyklingowi odpadów takiego samego rodzaju jak te, które powstały z opakowań lub produktów wprowadzonych przez firmę na rynek – tłumaczy dyrektor Monika Maziarz.

– Część firm może być zupełnie zwolniona z opłaty produktowej. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy wprowadzili w danym roku mniej niż jedną tonę opakowań. Mogą oni otrzymać pomoc de minimis, ale wraz ze sprawozdaniem muszą złożyć oświadczenie czy w ostatnich trzech latach korzystali z takiej pomocy, a jeżeli tak to w jakiej kwocie oraz dołączyć specjalny formularz wymagany przy ubieganiu się o pomoc de minimis. Wszystkie formularze są dostępne na naszej stronie www.podkarpackie.pl – wyjaśnia Beata Fatyga z UMWP.

2. Sprawozdanie do 15 marca muszą również złożyć:

– wytwórcy odpadów zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów,

– przetwarzający odpady lub je zbierający.

Zakres składanych sprawozdań jest bardzo szeroki. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: bip.podakrpackie.pl w zakładce „Sprawy do załatwienia – Środowisko – Gospodarka odpadami, produkty, opakowania”.

– Pracownicy naszego oddziału gospodarki odpadami oczywiście udzielają także informacji telefonicznie. Co roku mamy w tym okresie mnóstwo zapytań od przedsiębiorców. Staramy się pomagać, tłumaczyć niejasności, aby sprawozdania były złożone poprawnie, gdyż nieprawidłowości jest sporo – mówi Beata Fatyga, kierownik oddziału gospodarki odpadami w UMWP.

3. Sprawozdanie i opłata za korzystanie ze środowiska – do 31 marca

Sprawozdanie o korzystaniu ze środowiska, tzw. sprawozdanie środowiskowe, muszą złożyć przedsiębiorcy oraz podmioty korzystające ze środowiska czyli ci, którzy wprowadzają gazy lub pyły oraz składują odpady. Oprócz sprawozdania, które dotyczy ubiegłego roku, należy także wyliczyć i wnieść opłatę środowiskową.

– Przedsiębiorcy sami ustalają wysokość należnej opłaty za miniony rok kalendarzowy i muszą ją uiścić do 31 marca, wpłacając na wyznaczony rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. Sprawozdania w tym samym terminie również należy złożyć do właściwego urzędu marszałkowskiego – wyjaśnia Monika Maziarz z UMWP.

Nie trzeba płacić za korzystanie ze środowiska, jeśli wyliczona roczna opłata nie przekracza 800 zł –wówczas trzeba tylko złożyć sprawozdane. Sprawozdań zaś nie trzeba składać, gdy roczna wysokość opłaty nie przekracza 100 zł za każdy rodzaj korzystania ze środowiska.

Aleksandra Gorzelak-Nieduży

Biuro prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie

Sprawdź również

Zaproszenie na ŚWIAT MISTRZA BEKSIŃSKIEGO

W najbliższy piątek, 21 lutego 2025 roku  zapraszamy Państwa do udziału w wyjątkowym wydarzeniu, które …