Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Grid / ,,Artem cameralem promovere” konkurs w ramach XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu

,,Artem cameralem promovere” konkurs w ramach XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu

00 - wacław golonka,,Artem cameralem promovere” to nazwa nowego konkursu, którego pierwsza edycja odbędzie się podczas XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu. ,,Artem cameralem promovere” to w tłumaczeniu ,,Promując sztukę kameralną” – mówił na konferencji prasowej poświęconej nowemu projektowi dyrektor konkursu organowego, dr Wacław Golonka.   

 Pierwszy taki konkurs w Europie

W pierwszej edycji konkursu weźmie udział 11 duetów, w których będzie kilku obcokrajowców: z Chin, Korei i Białorusi. Obok obowiązkowych organów pojawią się w duetach: skrzypce, obój, flet i… organy (dwa duety mają skład dwu organistów). Uczestnicy muszą mieć nie więcej niż 27 lat i być studentami lub absolwentami polskich uczelni muzycznych. Obok Polaków w konkursie wezmą udział także obcokrajowcy, którzy studiowali lub byli uczestnikami wymiany na polskich uczelniach. – Nagrody, jak na pierwszą edycję są okazałe – uważa dyrektor Samorządowego Centrum Kultury, Jacek Tejchma. Jednak oprócz gratyfikacji finansowych największą nagrodą dla młodych muzyków jest możliwość koncertowania, a zdobycie najwyższych miejsc w konkursie otwiera taką możliwość. To właśnie zaproszenia do 4 koncertów jest nagrodą główną (II nagroda – 2 koncerty, III nagroda – 1 koncert). Będzie też nagroda dodatkowa za najlepsze wykonanie organowe.

Dyrektor konkursu organowego dr Wacław Golonka, pedagog, ale przede wszystkim wirtuoz organów, który z koncertami zjeździł cały świat, podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Domu Kultury SCK 22 czerwca mówił, że ten konkurs ma spełnić ważne zadanie. Jak dotąd w Polsce nie ma przedsięwzięć tego typu, które promowałyby młodych wykonawców i literaturę muzyczną. – Festiwali organowych i organowo-kameralnych jest wiele, ale konkursów dotyczących młodych ludzi w Polsce i Europie nie ma. Nie ma konkursu promującego literaturę muzyczną dla organów – mówił Golonka.

Wacław Golonka o swoim pomyśle opowiedział dyrektorowi Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu, Jackowi Tejchmie, który podjął wyzwanie. Warunkiem koniecznym było posiadanie świetnego instrumentu, a jak wiadomo w mieleckim kościele p.w. MBNP mamy wysokiej klasy organy, o którym dr Golonka mówił z najwyższym uznaniem.

Wacław Golonka skomplementował działalność Samorządowego Centrum Kultury, nasz Międzynarodowy Festiwal Muzyczny i podkreślił, że zawsze chętnie przyjeżdża do Mielca, bo jest to miasto, gdzie ceni się dobrą muzykę.

Pytany o repertuar, jaki będą wykonywać uczestnicy, odpowiedział, że mają określoną literaturę muzyczną, z której mogą wybrać utwory do prezentacji przed jurorami.

Niezwykłym wydarzeniem festiwalu będzie finał konkursu, a więc rozdanie nagród w galerii Domu Kultury, a także koncert jurorów w kościele MBNP. Wystąpią profesorowie polskich uczelni muzycznych i wirtuozi: prof. Roman Perucki – organy, Jarosław Wróblewski – organy, Wacław Golonka – organy, duet Wiesław Kwaśny (skrzypce) i Wacław Golonka (organy), a w finale – trębacz Stanisław Dziewior i Wacław Golonka.

Te wydarzenia już 8 lipca.

Koncert jurorów (8 lipca, godz. 20) w kościele p.w. MBNP poprowadzi Zofia Stopińska.

A oto program koncertu:

PROGRAM

Antonio Vivaldi (1678-1741)

La Stravaganza, op. 4

Allegro, Grave, Allegro

 

Giovanni Morandi (1777-1856)

Rondo con imitazione de’ campanelli         (wykonanie Roman Perucki)

 

Eugeniusz Walkiewicz (1880-1946)

Adagio

 

August Gottfried Ritter (1811-1885)

II Sonata organowa op. 19      (wykonanie Jarosław Wróblewski)

 

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Sonata    (wykonanie Wiesław Kwaśny i Wacław Golonka)

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Preludium i fuga G-dur BWV 541   (wykonanie Wacław Golonka)

 

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Suita D-dur z Muzyki na wodzie

Części: Ouverture, Gigue, Air (Menuet), Boureé, Marche

(wykonanie Stanisław Dziewior i Wacław Golonka)

Małgorzata Rojkowicz

 

 

Sprawdź również

„Przebudzenie” Marioli Wawrzusiak-Borcz

„Przebudzenie” Marioli Wawrzusiak-Borcz to wystawa, która z pewnością wzbudzi duże zainteresowanie publiczności. Niezwykłe, żelazne rzeźby …