,,Artem cameralem promovere” to nazwa nowego konkursu, którego pierwsza edycja odbędzie się podczas XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu. ,,Artem cameralem promovere” to w tłumaczeniu ,,Promując sztukę kameralną” – mówił na konferencji prasowej poświęconej nowemu projektowi dyrektor konkursu organowego, dr Wacław Golonka.
Pierwszy taki konkurs w Europie
W pierwszej edycji konkursu weźmie udział 11 duetów, w których będzie kilku obcokrajowców: z Chin, Korei i Białorusi. Obok obowiązkowych organów pojawią się w duetach: skrzypce, obój, flet i… organy (dwa duety mają skład dwu organistów). Uczestnicy muszą mieć nie więcej niż 27 lat i być studentami lub absolwentami polskich uczelni muzycznych. Obok Polaków w konkursie wezmą udział także obcokrajowcy, którzy studiowali lub byli uczestnikami wymiany na polskich uczelniach. – Nagrody, jak na pierwszą edycję są okazałe – uważa dyrektor Samorządowego Centrum Kultury, Jacek Tejchma. Jednak oprócz gratyfikacji finansowych największą nagrodą dla młodych muzyków jest możliwość koncertowania, a zdobycie najwyższych miejsc w konkursie otwiera taką możliwość. To właśnie zaproszenia do 4 koncertów jest nagrodą główną (II nagroda – 2 koncerty, III nagroda – 1 koncert). Będzie też nagroda dodatkowa za najlepsze wykonanie organowe.
Dyrektor konkursu organowego dr Wacław Golonka, pedagog, ale przede wszystkim wirtuoz organów, który z koncertami zjeździł cały świat, podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Domu Kultury SCK 22 czerwca mówił, że ten konkurs ma spełnić ważne zadanie. Jak dotąd w Polsce nie ma przedsięwzięć tego typu, które promowałyby młodych wykonawców i literaturę muzyczną. – Festiwali organowych i organowo-kameralnych jest wiele, ale konkursów dotyczących młodych ludzi w Polsce i Europie nie ma. Nie ma konkursu promującego literaturę muzyczną dla organów – mówił Golonka.
Wacław Golonka o swoim pomyśle opowiedział dyrektorowi Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu, Jackowi Tejchmie, który podjął wyzwanie. Warunkiem koniecznym było posiadanie świetnego instrumentu, a jak wiadomo w mieleckim kościele p.w. MBNP mamy wysokiej klasy organy, o którym dr Golonka mówił z najwyższym uznaniem.
Wacław Golonka skomplementował działalność Samorządowego Centrum Kultury, nasz Międzynarodowy Festiwal Muzyczny i podkreślił, że zawsze chętnie przyjeżdża do Mielca, bo jest to miasto, gdzie ceni się dobrą muzykę.
Pytany o repertuar, jaki będą wykonywać uczestnicy, odpowiedział, że mają określoną literaturę muzyczną, z której mogą wybrać utwory do prezentacji przed jurorami.
Niezwykłym wydarzeniem festiwalu będzie finał konkursu, a więc rozdanie nagród w galerii Domu Kultury, a także koncert jurorów w kościele MBNP. Wystąpią profesorowie polskich uczelni muzycznych i wirtuozi: prof. Roman Perucki – organy, Jarosław Wróblewski – organy, Wacław Golonka – organy, duet Wiesław Kwaśny (skrzypce) i Wacław Golonka (organy), a w finale – trębacz Stanisław Dziewior i Wacław Golonka.
Te wydarzenia już 8 lipca.
Koncert jurorów (8 lipca, godz. 20) w kościele p.w. MBNP poprowadzi Zofia Stopińska.
A oto program koncertu:
PROGRAM
Antonio Vivaldi (1678-1741)
La Stravaganza, op. 4
Allegro, Grave, Allegro
Giovanni Morandi (1777-1856)
Rondo con imitazione de’ campanelli (wykonanie Roman Perucki)
Eugeniusz Walkiewicz (1880-1946)
Adagio
August Gottfried Ritter (1811-1885)
II Sonata organowa op. 19 (wykonanie Jarosław Wróblewski)
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Sonata (wykonanie Wiesław Kwaśny i Wacław Golonka)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga G-dur BWV 541 (wykonanie Wacław Golonka)
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Suita D-dur z Muzyki na wodzie
Części: Ouverture, Gigue, Air (Menuet), Boureé, Marche
(wykonanie Stanisław Dziewior i Wacław Golonka)
Małgorzata Rojkowicz