Od Rzeszowa można już przejechać autostradą A4 do granicy państwa z Niemcami. 30 października odcinek tej trasy od węzła Krzyż k. Tarnowa do węzła Dębica Pustynia został oddany do użytku kierowców.
Początkowo ta część autostrady A4 miała być gotowa na piłkarskie Mistrzostwa Europy w 2012 roku. Wedle podpisanej ponad cztery lata temu umowy, konsorcjum irlandzkiego SIAC Construction (lider) oraz PBG i dwóch jego spółek zależnych – Hydrobudowy Polska i Aprivii – miało wybudować 35-kilometrowy odcinek tej trasy za 1,43 mld zł netto. Jednak roboty przeciągały się i ostatecznie kontrakt został zerwany w lipcu 2012 roku, a między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a ówczesnymi wykonawcami trwa spór, z czyjej winy doszło do zerwania umowy. Kontrakt na dokończenie budowy „A-czwórki” od węzła Krzyż do Dębicy – Pustyni podpisany został na początku maja 2013 roku. Inwestycję za blisko miliard złotych brutto dokończy konsorcjum Heilit – Woerner (grupa Strabag) i Budimeksu.
Udostępniony w ostatnich dniach odcinek A4 przebiega przez województwa: małopolskie (13,7 km) i podkarpackie (20,9 km). Po stronie podkarpackiej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Żyraków i Pustynia. Na całym odcinku znajduje się pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, jedenaście wiaduktów nad nią, a także trzy przejścia dla zwierząt, jedna estakada i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstaną jeszcze dwa miejsca obsługi podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.
Włączenie tej części autostrady A4 w sieć dróg krajowych doprowadziło do połączenia wszystkich miast wojewódzkich południowej Polski. Ma to pozytywnie oddziaływać na rozwój Podkarpacia, bowiem z naszego regionu będzie można sprawnie dojechać do Europy Zachodniej, a to może zachęcić inwestorów do lokowania swoich firm właśnie na naszym terenie.
Dodajmy, że mieszkańcy powiatu mieleckiego, którzy będą udawali się na zachód Polski mogą wjechać na autostradę już nie tylko pod Tarnowem, jak do tej pory, ale także w Żyrakowie i pod Dębicą. Trzeba jednak pamiętać, że nowy odcinek jest oddany bez infrastruktury towarzyszącej m.in. bez stacji paliw, więc wjeżdżając na autostradę warto wcześniej zatankować samochód. Prace wzdłuż autostrady, m.in. budowa dróg serwisowych czy miejsc obsługi podróżnych mają potrwać do maja 2015 roku.
Przypomnijmy, że łączna długość autostrady A4 w Polsce wyniesie około 670 km. Po udostępnieniu odcinka pomiędzy Tarnowem, a Dębicą w budowie pozostał jeszcze jeden jej fragment – od Rzeszowa do Jarosławia (ponad 41 kilometrów).
k