Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / Batalia o Via Carpathia

Batalia o Via Carpathia

Za miesiąc posłowie europarlamentu głosować będą nad kluczowym dla Polski Wschodniej sprawozdaniem w sprawie wytycznych dotyczących rozwoju Trans-Europejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Jednym ze szlaków korytarzy transportowych ma być „Via Carpathia”, czyli międzynarodowa droga wzdłuż granicy wschodniej UE w kierunku Azji, krzyżująca się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej do Rosji. Deklarację o przystąpieniu do wspólnej budowy trasy podpisali w łańcuckim Zamku ministrowie transportu 7 państw. Teraz o jej realizację zabiega pochodząca z Podkarpacia posłanka do PE – Elżbieta Łukacijewska

 

Na najbliższej sesji plenarnej zamierzam złożyć poprawkę, która wpisze Via Carpathia do sieci bazowej na całym jej przebiegu”, deklaruje Elżbieta Łukacijewska. „Szlak transportowy Via Carpathia z uwagi na swoje położenie geograficzne ma istotne znaczenie dla Polski Wschodniej. Przede wszystkim łączy obszary województw podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego, co stanowi ogromną szansę dla szybszego gospodarczego rozwoju tej części kraju” – mówiła podczas poniedziałkowej konferencji prasowej europosłanka.

Długość polskiego odcinka „Via Carpatia” to 683 km. Koszt budowy oszacowano na 35 mld zł. Projekt zakłada połączenie już istniejących tras, z rozbudową tych odcinków, które wymagają dostosowania ich do standardów drogi międzynarodowej. Na terenie Polski Via Carpatia przebiegać będzie trasą S-19 od Barwinka po Białystok i trasą S-8 do granicy z Litwą. Szacuje się, że budowa 161 km podkarpackiego odcinka ma pochłonąć 15 miliardów złotych. Korzyści, jakie może przynieść budowa trasy są ogromne.

Wszelkie inwestycje i inicjatywy zwiększające dostępność terytorialną obszaru Polski Wschodniej mogą zdecydowanie przyczynić się do wzmocnienia konkurencyjności całego makroregionu i pozytywnie wpłynąć na zwiększenie inwestycji gospodarczych. Co więcej rozbudowa dróg i lepsza komunikacja międzyregionalna wyraźnie wpłynie na zmniejszenie bezrobocia oraz przyczyni się do zmniejszenia różnic społeczno- ekonomicznych również na Podkarpaciu” przekonywała posłanka do Parlamentu Europejskiego.

Znając rangę inicjatywy Elżbieta Łukacijewska wraz z Silvia Adriana Ticau rumuńską europosłanką, wiceprzewodniczącą Komisji Transportu zebrały prawie 100 podpisów pod poprawką. W zamian za wsparcie inicjatywy Via Carpathia do szlaku korytarzy transportowych dołączyć ma jeszcze jeden: łączący Rzeszów z Bukaresztem i przechodzący przez teren Ukrainy.

Cały czas zgłaszają się nowi parlamentarzyści, którzy chcą złożyć swój podpis pod przygotowaną przeze mnie poprawką. Wierzę, że wspólny głos różnych środowisk politycznych zostanie potraktowany z odpowiednią uwagą i zrozumieniem oraz, że wspólnymi siłami doprowadzimy do przyjęcia poprawki na sesji plenarnej” mówi stanowczo Elżbieta Łukacijewska.

Poprawkę  dotyczącą Via Carpathia podpisali wszyscy posłowie PO-PSL, SLD, dwóch posłów z Solidarnej Polski, jeden z PIS oraz posłowie z Rumunii, Bułgarii i Węgier. Szansa na przyjęcie poprawki jest tym większa, że Elżbieta Łukacijewska jest członkiem Europejskiej Partii Ludowej – największej grupy w Parlamencie Europejskim. Wyniki głosowania znane będą 24 października.

Inf. BIURO POSELSKIE ELŻBIETY ŁUKACIJEWSKIEJ,
POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

Sprawdź również

PZL Mielec przygotowują się do serwisowania wojskowych odrzutowców

Polskie Zakłady Lotnicze Mielec zapowiedziały, że wchodzą na rynek serwisowanie wojskowych samolotów odrzutowych. Mówił o …