27 lipca 2016 r. na terenie Polskich zakładów Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu odbyła się konferencja prasowa i i pierwszy publiczny pokaz uzbrojonego śmigłowca Black Hawk produkowanego w PZL Mielec. Niedawno był on prezentowany dla wojska na ćwiczeniach Anakonda 2016, a następnie dla klientów międzynarodowych na pokazach lotniczych w Farnborough. W obu wypadkach spotkał się on z ogromnym zainteresowaniem.
W konferencji wzięli udział: Janusz Zakręcki – Prezes zarządu, Dyrektor Naczelny PZL Mielec; James Katzen – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Sprzedaży PZL Mielec; Radosław Groński – starszy konstruktor oraz Wojciech Romańczuk – pilot doświadczalny śmigłowca Black Hawk. Konferencję prowadził Andrzej Talaga – Konsultant ds. Komunikacji.
Prezes Janusz Zakręcki stwierdził, że dopiero teraz wraz z nowym właścicielem firmą Lockheed Martin, Black Hawk w pełni uzbrojony może pokazać swoje możliwości transportowe i bojowe. Prezes mówił o dużym zainteresowaniu śmigłowcem podczas manewrów „Anakonda”. W ich trakcie minister Maciarewicz przez kilkanaście minut przebywał w kabinie Black Hawka i był pełen uznania dla tej maszyny bojowej. Podobnie duże zainteresowanie było podczas targów w Farnborough w Wielkiej Brytanii. W ich trakcie podpisano porozumienie z Polską Grupą Zbrojną m.in. ws. modernizacji Black Hawka. O dużym zainteresowaniu śmigłowce, także ze strony zagranicznych kontrahentów mówił m.in. James Katzen, natomiast Radosław Groński bardzo szczegółowo omówił możliwości uzbrojenia Black Hawka. Bardzo pochlebnie o pilotowaniu śmigłowca mówił jego pilot doświadczalny Wojciech Romańczuk, był pilot polskiej kawalerii powietrznej, który stwierdził, że wyposażenie Black Hawka daje duże możliwości dla pilota, a urządzenie noktowizyjne pozwalają nie tylko na loty nocne, ale umożliwiają nawet poprzez systemy zoom rozpoznawanie chociażby rysów twarzy z odległości kilku kilometrów. Dziennikarzy pytali o szczegóły, jak chociażby o możliwości obrony śmigłowca przed atakiem i inne szczegóły techniczne. Black Hawk ma i takie możliwości, ale wpływ na jego konkretne uzbrojenie wynika także z potrzeb poszczególnych nabywców. Poniżej prezentujemy informację otrzymaną z PZL, migawki wideo, zdjęcia własne z pokazu oraz zdjęcia udostępnione przez PZL Mielec.
Inf. fot. i wideo: Włodzimierz Gąsiewski
Pod skrzydłami nowego właściciela – firmy Lockheed Martin – PZL Mielec może zaproponować klientom (w tym polskiemu MON) nowy, uzbrojony śmigłowiec BH. Decyzja o zaoferowaniu uzbrojonej wersji helikoptera BLACK HAWK to jeden z pierwszych przykładów technologicznej synergii pomiędzy Sikorsky i Lockheed Martin, jako jednej firmy. Pozwala on na połączenie światowej klasy parametrów maszyny Sikorsky z najlepszymi na świecie systemami integracji zadaniowej MST oraz urządzeniami służącymi do kontroli siły ogniowej. Jako część grupy Lockheed Martin Sikorsky może oferować całościowy pakiet obejmujący systemy uzbrojenia i szkolenie. Oznacza to, że helikopter BLACK HAWK z Mielca może być obecnie oferowany w wersji w pełni uzbrojonej i opancerzonej.
PZL jest gotowy na dostarczenie śmigłowców polskiemu rządowi w ciągu 12 miesięcy od podpisania kontraktu. Zakup helikopterów BLACK HAWK będzie sygnałem zaufania Polski do samej maszyny i produkujących go pracowników, co pomoże rozwinąć się PZL Mielec i zwiększyć polski eksport.
PZL Mielec jest obecnie największym zakładem produkcyjnym Lockheed Martin poza USA posiadającym w pełni funkcjonalną linię produkcyjną końcowego montażu, centrum wykończeniowe i lotnicze centrum operacyjne, zdolne do produkowania 24 helikopterów BLACK HAWK rocznie. W razie potrzeby możemy również zwiększyć moce produkcyjne. W PZL Mielec produkujemy całą maszynę, od najdrobniejszych komponentów po montaż finalny, testy i akceptację klienta. Gwarantujemy również obsługę posprzedażną u klienta. Od 2009 roku PZL Mielec wyprodukował 39 helikopterów BLACK HAWK. Obecnie pięć krajów używa maszyn BLACK HAWK zbudowanych w Polsce.
Program BLACK HAWK zapewnia efektywne kosztowo i szybkie w dostawie rozwiązanie, które zostało sprawdzone w boju i już jest wdrażane w Polsce, w zakładach PZL Mielec, który zatrudnia ponad 1.550 polskich obywateli.
To trzecia prezentacja uzbrojonego śmigłowca BLACK HAWK (zaraz po Anakondzie i Farnborough). Anakonda i FIAS to ogromny sukces nowej koncepcji uzbrojonego BH. PZL wszedł do innej ligi śmigłowcowej. Te dwa wydarzenia zaowocowały ogromnym zainteresowaniem wojskowych i potencjalnych klientów.
BH to pewność oparta na doświadczeniu operacyjnym/bojowym. BLACK HAWK jest synonimem słowa PEWNY. Helikopter BLACK HAWK zasłużył na zaufanie wojskowych przez 35 lat służby, podczas których maszyny te wylatały ponad 1 O milionów godzin, w tym ponad 1, 7 miliona godzin w warunkach bojowych.
BLACK HAWK jest również synonimem słowa Wszechstronny. Wszechstronność ta, prezentowana jest każdego dnia, bo BLACK HAWK służy 26 siłom zbrojnym na całym świecie wykonując różnorakie misje, w tym loty bojowe, zadania medyczno-ewakuacyjne (MEDEVAC}, transport VIP-ów, transport zewnętrzny, misje poszukiwawczo-ratunkowe, pożarnicze, zadania dowódczo-kontrolne oraz patrole morskie.
Trzy istotne atrybuty BLACK HAWK – moc, zdolność manewrowa umiejętność zawisania w powietrzu – zapewniają podstawę do realizacji nowych misji.
Uzbrojony Black Hawk jest rekonfigurowany, to znaczy, że uzbrojenie można zdejmować lub zakładać w zależności od potrzeb, montować je w pełnym zakresie lub tylko częściowo, także zależnie od potrzeb konkretnej misji.
BLACK HAWK ma zwiększone możliwości przetrwania dzięki zdolności wytrzymania zderzenia z ziemią przy prędkości 30 stóp na sekundę, tolerancji balistycznej i zaawansowanym systemem kontroli lotu. Jako sprawdzony w walce helikopter Black Hawk zyskał renomę nie tylko dzięki swojej odporności na polu bitwy, ale także jako platforma wielozadaniowa.
BLACK HAWK jest projektowany tak, by móc pozostać w służbie przez kolejnych 50 lat, realizując zadania na całym świecie.
Podpisane porozumienie z PGZ: Podpisane porozumienie w trakcie targów Farnborough dotyczy zaangażowania firm grupy PGZ w międzynarodowy program konserwacji, napraw i modernizacji helikoptera BLACK HAWK. Oznacza to nie tylko serwisowanie śmigłowców w Polsce, ale także dozbrajanie i jego integrację we współpracy z firmami PGZ np. ZM Tarnów mogłyby dostarczać uzbrojenie strzeleckie a PCO głowicę optoelektroniczną. Ponadto, PGZ będzie wspierał pozycjonowanie wielozadaniowego helikoptera S-70i BLACK HAWK w Polsce a także na potencjalnych rynkach eksportowych w Europie środkowo-wschodniej. Trzeba również pamiętać, że porozumienie jest uzależnione od decyzji polskiego rządu w sprawie zamówienia helikopterów BLACK HAWK produkowanych w PZL Mielec. Porozumienie zwiększa naszą zdolność do pozyskiwania nowych zamówień w Polsce, a także w całym regionie Europy środkowo-wschodniej. Dla regionu oznacza to setki nowych miejsc pracy ale również wzrost zatrudnienia u naszych obecnych i przyszłych dostawców.
PZL Mielec