W Urzędzie Marszałkowskim doszło do spotkania marszałka Władysława Ortyla, członka zarządu Bogdana Romaniuka oraz urzędników z Departamentu Dróg i Transportu Publicznego z samorządowcami z powiatu mieleckiego. Dyskutowano o koncepcjach lokalizacji nowej przeprawy przez Wisłokę wraz z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej. W spotkaniu wzięli udział radni sejmiku Jan Tarapata i Zdzisław Nowakowski, wicestarosta mielecki Andrzej Bryła, prezydent Mielca Janusz Chodorowski, wójt gminy Mielec Kazimierz Gacek oraz wójt Wadowic Górnych Stefan Rysak, a także Marta Matczyńska, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Podczas spotkania omówiono dotychczasowe plany związane z tą inwestycję oraz wnioski płynące z pierwszego spotkania informacyjnego, które w poprzednim tygodniu zorganizowano w Mielcu. Przedstawiono także nowe, modyfikacje dotychczas rozpatrywanych rozwiązań.
W dalszym ciągu rozpatrywane będą dwa warianty północny i południowy, ale z pewnymi modyfikacjami. Północny opracowało starostwo przy współpracy z firmą Klotoida. Ta koncepcja niesie za sobą konieczność wyburzenia największej liczby, 8 budynków. Podczas spotkania padła propozycja aby inwestycję wg wariantu północnego podzielić na etapy. Rozpocząć budowę drogi wraz z mostem od skrzyżowania z ulicą Sienkiewicza przez Złotniki i Wisłokę do drogi wojewódzkiej nr 983. Ukończenie tego etapu ma już przynieść wymierne korzyści w odciążeniu ruchu z Mielca.
Marszałek Władysław Ortyl podtrzymał deklarację budowy dwóch rond w Woli Mieleckiej, które pomogą włączyć się do ruchu mieszkańcom Podleszan i Rzędzianowic na drodze wojewódzkiej nr 984. Czy konieczna jest budowa dwóch czy jednego skrzyżowania tego typu, okaże się po przeprowadzeniu badań tzw. potoków ruchu.
Nowość dotyczy także wariantu południowego. Podczas spotkania ustalono, że dokładnej analizie zostanie poddana koncepcja południowa, ale polegająca na przedłużeniu ulicy Witosa i budowy mostu jej wysokości. Wariant ten jest bardziej ekonomiczny i również zakłada wyburzenie mniejszej liczby budynków niż północny.
– Będą zrobione dodatkowe badania potoków ruchu. Trzeba je dokładnie przeanalizować, bo wcześniejsze koncepcje przygotowane przez starostwo nie uwzględniały budowanej właśnie obwodnicy. Wyniki tych badań będą miały dla nas duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji. Każdy z wariantów wyprowadza z Mielca ruch towarowy, teraz trzeba znaleźć koncepcje, która w najlepszym stopniu poprawi także ruch osobowy. Cieszę się, że doszło do dzisiejszego spotkania, a dyskusja była bardzo merytoryczna – powiedział marszałek Władysław Ortyl.
Na ten moment nie dokonano żadnego wyboru. Wspomniane warianty zostaną poddane dalszej analizie. Decyzja zostanie podjęta po uwzględnieniu m.in. badań potoków ruchu, przeprowadzeniu badań geologicznych, analizie środowiskowej, skutków społecznych (przede wszystkim liczby wyburzeń) oraz konsultacji społecznych.
Tomasz Leyko
Rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Podkarpackiego