Rzeszów 4.06.2019
Zarząd województwa oraz marszałek Władysław Ortyl od początku byli zwolennikami budowy wiaduktu i węzła drogowego przy ul. Sienkiewicza. Takie rozwiązanie samorząd województwa postulował jeszcze wtedy, kiedy nie ustalono dokładnej lokalizacji drogi do nowej przeprawy na Wisłoce. Budowa wiaduktu jest jedynym rozwiązaniem w tym miejscu, przy rosnącej liczbie samochodów na naszych drogach i w perspektywie przywrócenia ruchu pociągów na linii kolejowej L25. Stosowne zapisy potwierdzające to stanowisko znalazły się w liście intencyjnym podpisanym m.in. przez samorządy: województwa, miasta Mielca jak i powiatu mieleckiego oraz ościennych gmin w grudniu 2016 roku. Ciężar finansowy budowy wiaduktu wzięło na siebie miasto, a kwestie proceduralne starostwo powiatowe. Marszałek deklarował i wciąż deklaruje również pomoc przy szukaniu środków finansowych z zewnątrz i tworzeniu montażu finansowego na realizację tej inwestycji.
Wszystkie zobowiązania podjęte w liście samorząd województwa realizuje zgodnie z zapowiedziami. Podobnie samorząd miasta i prezydent Jacek Wiśniewski deklarują chęć realizacji tych postanowień. Marszałek Województwa z zadowoleniem przyjął zabezpieczenie pierwszych środków finansowych w budżecie miasta. Żeby inwestycja mogła się rozpocząć konieczne jest spisanie porozumienia między samorządami województwa, powiatu i miasta. Jego treść zaakceptował prezydent Mielca. Wątpliwości miał starosta Józef Lonczak, stąd też opóźnienie. Czekamy na ostateczną akceptację treści przez samorząd powiatowy. Dopiero finalizacja porozumienia pozwoli marszałkowi rozpocząć starania o dofinasowanie zewnętrzne tej inwestycji. Jest jeszcze kilka ciekawych rozwiązań, ale aby one mogły być przedmiotem dyskusji i planów, potrzebne jest podpisane porozumienie.
Czekamy zatem na decyzje ze strony starostwa powiatowego, bo zainteresowanie mieszkańców Mielca, a także postępy przy toczących się inwestycjach, zostawiają coraz mniej czasu na decyzje.
Samorząd Województwa realizuje budowę nowego mostu na Wisłoce, wraz z drogami dojazdowymi. Kończą się prace projektowe przy przedłużeniu tej drogi z Rzędzianowic do Piątkowca. Ponadto realizowana jest modernizacja linii kolejowej L25, która kosztować będzie 270 mln zł, z czego 85 procent to dofinansowanie przyznane przez samorząd województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020. Zarząd województwa dwukrotnie zwiększał jeszcze kwotę dofinasowania tej inwestycji. Po raz pierwszy po przetargu, o 32 mln zł, bo najniższa oferta przekraczała wstępnie zaplanowaną kwotę. Po raz drugi w kwietniu tego roku o prawie 12 mln zł, dzięki czemu uratowane zostanie przejście dla pieszych na wysokości ul. Drzewieckiego. W miejscu tzw. ślimaka powstanie przejście podziemne, a ponadto rampa rozładunkowa zostanie przeniesiona z centrum miasta z ul. Głowackiego do Rzochowa.
Władysław Ortyl
Marszałek Województwa Podkarpackiego