„Różne narody na Ziemi Mieleckiej – trudne dziedzictwo i wspólne sąsiedztwo na tle historii Europy” – lekcję historyczną na taki temat przeprowadził wczoraj, 8 listopada, w czytelni Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filia w Mielcu dr Włodzimierz Gąsiewski. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy I e technikum z Zespołu Szkół im. prof. Janusza Groszkowskiego w Mielcu. Takie lekcje, kształtujące tożsamość uczniów, odbywają się w bibliotece przy ul. Wyspiańskiego 6 cyklicznie.
Dr Włodzimierz Gąsiewski jest autorem wielu publikacji dotyczących Mielca i Ziemi Mieleckiej, m. in. związanych z tematyką zajęć w bibliotece: „Hohenbach: kolonia niemiecka Czermina 1783-1944”, „Eksplorator regionalny: mielecki, podkarpacki, ogólnopolski i globalny. T. 1”, „Gmina Czermin nad Wisłą: szkic monograficzny”, „Gmina Wadowice Górne: historia i współczesność”, „Ludzie i miejsca pamięci gminy Mielec”. Podczas lekcji historycznej w bibliotece historyk regionalista zainteresował uczniów dziedzictwem kulturowym własnego regionu – przedstawił historię grup narodowych, które osiedlały się na Ziemi Mieleckiej.
Prowadzący omówił m.in. ludność tatarską, wywodzącą się z Azji, która dotarła na Ziemię Mielecką, zaciekawił uczniów legendą „Tatarskiego kopca” w Jaślanach. Następnie przedstawił osadnictwo żydowskie, zaakcentował tragiczny koniec tej grupy narodowej, która w 1939 r. liczyła ponad 6 tysięcy mieszkańców na naszym terenie.
W dalszej części zajęć Włodzimierz Gąsiewski przedstawił osadnictwo Romów w Mielcu, mówił o sytuacji Romów w czasach współczesnych – pokazał też cykl zdjęć własnego autorstwa prezentowanych na wystawie „Romskie wakacje”.
Najszerzej omówił osadnictwo niemieckie – Niemcy osiedlali się na terenie mieleckim po I rozbiorze Polski. Główny cel tego osadnictwa to chęć germanizacji tych ziem, autor „Hohenbach: kolonia niemiecka Czermina 1783-1944” przedstawił wiele ciekawostek i zdjęć związanych z niemiecką kolonizacją w Galicji. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z publikacjami Włodzimierza Gąsiewskiego, wykład uzupełniła prezentacja multimedialna.
Zajęcia z edukacji regionalnej, przeprowadzane cyklicznie w bibliotece, mają na celu kształtowanie postawy obywatelskiej, uczą poszanowania dla przeszłości, tradycji, historii. Edukacja regionalna stanowi jeden z głównych czynników kształtowania tożsamości uczniów, jest łącznikiem między tym co regionalne, a tym co globalne. Regionalizm proponuje powrót do tradycji, pamięć o przeszłości swojego regionu. Daje szanse poznania dziedzictwa regionalnego, a zarazem uwrażliwia na tolerancję dla odmienności kulturowych. „Mała Ojczyzna”, dla ucznia identyfikującego się z regionem, jest punktem odniesienia w jego dorosłym życiu.
Inf. i fot. Biblioteka Pedagogiczna w Mielcu