W 1938 r. została oddana do użytku główna hala o powierzchni ok. 20 tys. m2 w budowanych od 1937 r. Polskich Zakładach Lotniczych Wytwórnia Płatowców Nr 2 w Mielcu-Cyrance. Datę tę uznaje się za narodziny przemysły lotniczego w grodzie nad Wisłoką, chociaż tradycje lotnicze Mielca sięgają co najmniej lat 20. XX w. Dziś ich bezpośrednim spadkobiercą i kontynuatorem są Polskie Zakłady Lotnicze A Sikorsky Company w Mielcu. Z tej okazji też 27 lipca br. na zamku w Baranowie Sandomierskim odbyła się uroczysta gala „80-lecia Przemysłu Lotniczego w Mielcu”. W jej trakcie m.in. Doradca Prezydenta RP Bogusław Winid odczytał list gratulacyjny od Prezydenta RP Andrzeja Dudy.
Uroczystości 80-lecia mieleckiego przemysłu lotniczego zbiegły się z rocznicą 100-lecia polskiego lotnictwa i związanym z nią 100-leciem odzyskania niepodległości przez Polskę. Z tego też względu wynikały atrakcje i rozmach pokazów lotniczych w Mielcu, w których niejako lotniczą gwiazdą był wielozadaniowy samolot F-16, będący na wyposażeniu Polskich Sił Powietrznych. Wielominutowa prezentacja możliwości tego samolotu zapierała niemalże dech w piersiach bardzo licznej publiczności. IV Podkarpackie Pokazy Lotnicze zorganizował Samorząd Województwa Podkarpackiego we współpracy z Urzędem Miasta Mielca, Mieleckim Lotniskiem i Polskimi Zakładami Lotniczymi.
Pierwszy blok pokazów odbył się w godzinach przedpołudniowych i wystąpili w nim: modelarze – Aeroklub Tuszów i goście, RoyalStarAero, Antoni Nowak, Wojciech Kowalczyk, Jacek Stachoń, Stowarzyszenie SLE Nowy Sącz, Aeroklub Mielecki, Krzysztof Cwynar, Maciej Pospieszyński, Józef Burek, Józef Strama, Baltic Bees, Cellfast Flying Team, Fundacja Biało Czerwone Skrzydła, PZL Warszawa Okęcie.
W drugiej popołudniowej części pokazów wystąpili kolejno: F-16, Artur Kielak, Fundacja Latające Muzeum PSP, FireBirds, Fundacja Biało Czerwone Skrzydła, Wojciech Hajdukiewicz Artur Kielak oraz Transport Józef Strama, Maciej Pospieszyński, Cellfast Flying Team, Baltic Bees, Black Hawk – PZL Mielec, M28 – PZL Mielec.
Podczas IV Podkarpackich Pokazów Lotniczych na terenach zielonych lotniska zaprezentowana została także wystawa statyczna samolotów – zarówno ich wersji historycznych produkowanych w WSK-PZL Mielec, jak też i tych współczesnych, małych statków powietrznych wytwarzanych także w prywatnych wytwórniach w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Mielcu. Na wystawie tej pokazano m.in. samoloty: AN-2, Lim, Piper Seneca, Tulak, ale największą atrakcją był samolot transportowy Herkules należący do Polskich Sił Powietrznych. Po zakończeniu pokazów niektórzy widzowie cierpliwie oblegający Herkulesa mogli podziwiać kołowanie, start i odlot tego transportowca, który jak lotnicza tradycja nakazuje wykonał jeszcze dość szeroki krąg nad lotniskiem. Na mieleckim lotnisku zaprezentował się też Aeroklub Mielecki, który powstał w 1946 r., a więc jest tylko 8 lat młodszy od Polskich Zakładów Lotniczych. Aeroklub zaprezentował w locie legendarnego AN-2 nazywanego „Antkiem”, który był najdłużej i najliczniej produkowanym seryjnie jednosilnikowym dwupłatowcem na świecie. W Mielcu powstało około 12 000 szt. „Antków”.
Na lotnisku była też strefa dla dzieci – specjalna przestrzeń, z własną mini sceną i innymi atrakcjami jak zjeżdżalnie, huśtawki, bujaki i inne urządzenia sprawnościowe. Super atrakcją były samolotowe huśtawki, w których każde dziecko nie będzie się huśtać, ale „latać”!
Były też bardzo dobrze zaopatrzone stoiska gastronomiczne, ławki, stoliki, parasole, a nawet specjalne namioty, gdzie można było schronić się przed prażącym słońcem. Stanowiły też one zabezpieczenie przed ewentualną ulewą, które od kilku dni regularnie się powtarzały, ale tym razem oszczędziły Mielec.
Nie brakowało też akcentów kulturalnych. Między pokazami odbył się występ Orkiestry Dętej z Dobrynina, a po pokazach zaprezentował się zespół Mr. Pollack, odbył się koncert Dawida Kwiatkowskiego i w finale recital Maryli Rodowicz, który przyciągnął oczywiście największą publiczność.
Inf. i fot. Włodzimierz Gąsiewski
Więcej zdjęć wkrótce…