W poniedziałek (9 III 2015 r.), Elżbieta Łukacijewska w swoim wystąpieniu na forum Parlamentu Europejskiego, zwróciła się do Komisji Europejskiej o przeanalizowanie problemów europejskich przewoźników drogowych, które jednoznacznie są spowodowane rosyjskimi restrykcjami importowymi.
Poseł Łukacijewska, zabierając głos w imieniu Komisji Transportu PE podkreśliła: „Oczywistym jest, że wiele międzynarodowych firm transportowych przechodzi przez poważne problemy spowodowane nałożeniem rosyjskiego embargo na znaczną część produktów rolniczych pochodzących z Unii Europejskiej. Co więcej, sankcje te obowiązują również przewożących produkty przez Rosję do sąsiednich państw np. Kazachstanu.”
Wprowadzenie w dniu 7 sierpnia 2014 r. przez Federację Rosyjską zakazu importu określonego katalogu produktów rolno-spożywczych z Unii Europejskiej spowodowało znaczące pogorszenie się sytuacji wielu firm z branży handlowej, przetwórczej, hodowli i rolnej, a także w dużej mierze transportowej. Jak wskazują przeprowadzone badania, tylko po pierwszym kwartale obowiązywania embarga skala strat, jakie poniosły polskie firmy transportowe to przede wszystkim niższy współczynnik zleceń na trasie Polska – Rosja wahający się od 30 do 60 % w ponad 1/3 działających firmach transportowych, co każdego miesiące generuje straty rzędu ok. 50 mln euro miesięcznie.
Czytaj dalej pod reklamą….
Poseł Łukacijewska kontynuując swoją wypowiedz „Już w trakcie posiedzenia Rady ds. Transportu w październiku 2014 r. Polska zaproponowała wdrożenie konkretnych rozwiązań mających stanowić wsparcie dla firm transportowych, które odczuły skutki rosyjskiego embarga, jak np.: zastosowanie wyższego wskaźnika dozwolonej pomocy publicznej czy choćby wsparcie dla podmiotów, które decydują się na wycofanie części swojego taboru z racji czynników środowiskowych.”
Komisja Europejska zaoferowała w zeszłym roku pomoc sektorowi rolniczemu by przezwyciężył problemy spowodowane rosyjskim embargiem. „Tym razem zwracamy się do Komisji Europejskiej o analizę problemu i podjęcie adekwatnych działań by rozwiązać problemy europejskich przewoźników drogowych” – apelowała Poseł Łukacijewska na forum Parlamentu Europejskiego w Strasburgu.
Warto zwrócić uwagę, iż problem oddziaływania rosyjskich restrykcji ma wymiar międzynarodowy, gdyż z tego typu utrudnieniami w prowadzeniu działalności przez firmy transportowe borykają się również takie państwa jak Grecja, Litwa, czy też Łotwa, która objęła unijną prezydencję i dla której kwestia podjęcia działań w tym zakresie powinna być traktowana jak wyzwanie.
Dlatego ważne jest, abyśmy solidarnie, jako Unia Europejska, podjęli działania mające na celu wypracowanie rozwiązań, które pozwolą skutecznie ochronić interesy podmiotów gospodarczych w związku z wprowadzeniem restrykcji mających, co warte podkreślenia, charakter czysto polityczny. Brak mechanizmów przeciwdziałania negatywnym skutkom embarga może bowiem zakłócić funkcjonowanie rynku transportowego Unii Europejskiej, jak i innych rynków, ze względu na silne koneksje pomiędzy transportem a innymi branżami.
Dyrektor Biuro Poselskie