W czwartek 4 lutego inaugurujemy rok wystawienniczy 2016 w naszej galerii. O godzinie 18 zapraszamy na otwarcie wystawy "Świat Sławnego – Warszawa, Polska, Europa lat 50."
Władysław Sławny – dla wielu nieznany, przez innych zapomniany fotografik, dzielący życie między Polskę i Francję, współtwórca czasopisma "Świat". Znakomity warsztat, wyczucie chwili i kadru, inspirowali go reporterzy Agencji Magnum – między innymi Henri Cartier-Bresson, z którym spotkał się nawet osobiście.
Na naszej wystawie prezentujemy kilkadziesiąt fotografii, głównie z Polski, kilka z krajów europejskich – wszystkie ukazują całość możliwości twórczych Sławnego. Wystawa czynna będzie do 25 marca. Serdecznie zapraszamy na wystawę, która dowodzi, że polska fotografia prasowa od lat wciąż niezmiennie jest na wysokim poziomie.
Janusz Halisz
Kustosz Działu Fotografii Muzeum Regionalnego w Mielcu
Świat Sławnego.
Warszawa, Polska, Europa w latach 50. na zdjęciach
Władysława Sławnego
wystawa zdjęć
04.02.16-25.03.16
„JADERNÓWKA” Oddział Fotograficzny
Muzeum Regionalnego w Mielcu
Ulica Jadernych 19
wstęp wolny
Organizatorzy:
Dom Spotkań z Historią, Polska Agencja Fotografów FORUM, „Jadernówka” Oddział Fotograficzny Muzeum Regionalnego w Mielcu
Władysław Sławny jest fotografem zapomnianym. Ten wybitny twórca polskiego powojennego fotoreportażu, szef działu fotograficznego legendarnego tygodnika „Świat”, nigdy dotąd nie miał swojej wystawy. Od 4 lutego w galerii „Jadernówki” – Oddział Fotograficzny Muzeum Regionalnego w Mielcu będzie można oglądać jego zdjęcia, głównie z Warszawy, ukazujące życie codzienne i oficjalne w latach 50.
Katarzyna Madoń-Mitzner, kuratorka wystawy (Dom Spotkań z Historią): „Na jego zdjęcia trafiliśmy przy okazji pracy nad wystawą o Warszawie socrealistycznej. W wydawnictwach z wczesnych lat 50. publikowane były jego fotografie z budowy MDM-u i Pałacu Kultury. Udało nam się zdobyć kontakt do synów Sławnego – Francisa i Jeana, mieszkających w Paryżu, którzy w domowym archiwum mają ponad kilka tysiące negatywów zdjęć swojego ojca, w tym dużą część z okresu, gdy przebywał i pracował w Polsce (1950-57)”. Po przejrzeniu jego fotografii z Polski i Europy lat 50. było jasne, że to materiał na odrębną, fascynująca ekspozycję.
Świat Sławnego to Paryż i redakcja tygodnika „Świat” mieszcząca się pod numerem 58 przy ul. Nowy Świat w Warszawie. Władysław Sławny (ur. 1907) należał do środowiska „fotografów humanistycznych” („photographes humanistes”) i tworzył w tej estetyce. Miał sympatie lewicowe, ale nie był członkiem partii komunistycznej. W 1950 roku otrzymał propozycję od dyrektora RSW „Prasa” współpracy przy tworzeniu tygodnika ilustrowanego „Świat”. Zdecydował się osiąść z rodziną w Warszawie i całą swoją energię poświęcił kierowaniu działem fotografii i rozwoju fotoreportażu w Polsce. Inspirował się dokonaniami swoich kolegów-zachodnich fotografów, pracujących w najsłynniejszych światowymi magazynach fotograficznych, takich jak „Life” i „Paris-Match”, a przede wszystkim Agencja Magnum. Ten styl starał się przenosić na grunt Polski stalinowskiej, a potem „odwilżowej”. Dzięki Sławnemu i jego ekipie (byli to przede wszystkim Jan Kosidowski, Wiesław Prażuch i Konstanty Jarochowski), „Świat” stał się polskim poligonem fotoreportażu, a także miejscem spotkań ze słynnymi cudzoziemskimi fotografami, jak np. Willy Ronis czy Henri Cartier-Bresson.
W 1957 Władysław Sławny wraca wraz z rodziną do Paryża. Fotografuje życie polskich emigrantów, górników, sportowców, artystów, śpiewaków, pisarzy i uczonych…. Umiera w Paryżu w roku 1991.
Jego najciekawsze zdjęcia powstały w ciągu kilku lat pracy w „Świecie”, a zwłaszcza pomiędzy 1955 a 1957 rokiem. Tygodnik „Świat” został zamknięty w 1969 roku, gdy redaktor naczelny, Stefan Arski, odmówił publikowania antysemickich tekstów. Archiwum redakcyjne przepadło bez śladu. Podobno wywieziono je ciężarówkami na śmietnik. Ale są tacy, którzy nadal go szukają…
Katarzyna Madoń – Mitzner (DSH): Jaki był Sławny? Z wyglądu niepozorny, podobno raczej wycofany i powściągliwy. W pracy lubił nowe wyzwania i przygody. Fascynowały go jako fotografa wielkie budowle komunizmu – MDM, Pałac Kultury, Nowa Huta… Wspinał się na rusztowania i dachy, by tworzyć panoramiczne zdjęcia „z lotu ptaka” W swoim zawodzie był perfekcjonistą. Jego domeną były obrazy. Podobno mawiał, że „dobre zdjęcie musi zwrócić uwagę, zastanowić, „kopnąć” w twarz dynamiką, oryginalnym ujęciem”.
Tadeusz Rolke, fotograf, tak zapamiętał atmosferę w redakcji „Świata”: „Świat” był bardzo szczelnym i elitarnym środowiskiem. Oni niewiele korzystali z zewnętrznej fotografii. Byli samowystarczalni i bardzo krytyczni, mieli wysoko ustawioną poprzeczkę. Dla nich fotoreportaż musiał mieć początek i koniec, musiała być akcja. I bardzo konsekwentnie uprawiali ten rodzaj foto-dziennikarstwa. […] „Świat” należał do fotograficznej szkoły „grupy Magnum”, królowała tu fotografia momentu. Dlaczego to było tak dobre pismo fotograficzne? To było absolutnie jasne. Sławny przyjechał z Francji, Kosidowski z Ameryki. Przywieźli do Polski warsztat fotograficzny z Zachodu. Te „narzędzia” mieli już w głowie i w oczach.”
Janusz Halisz, kustosz działu fotografii Muzeum Regionalnego w Mielcu: „Dlaczego sięgamy po Świat Sławnego? Po świat lat 50.? Kiedy zobaczyłem pierwszy raz fotografie Sławnego, to oprócz wiernie oddanego klimatu tamtych lat, uświadomiłem sobie jedną rzecz: polska fotografia prasowa, reportażowa, dokumentalna niezmiennie od wielu lat wciąż jest w czołówce światowej, zarówno warsztat, wyczucie jak i świadomość kadru… Stąd w miarę poznawania Sławnego kształtowała się konieczność pokazania Jego spojrzenia przez obiektyw w naszym mieście
Kuratorzy: Katarzyna Madoń-Mitzner (DSH) i Krzysztof Wójcik (FORUM) Janusz Halisz (Muzeum Regionalne w Mielcu)
Projekt graficzny albumu: Marek Wajda
Ĺwiat SĹawnego – Warszawa, Polska, Europa lat 50