– Wracamy z Warszawy w optymistycznym nastawieniu. Przed nami kolejna runda negocjacji, ale już dzisiaj wiele naszych argumentów zostało uwzględnionych – powiedział marszałek Władysław Ortyl po spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. W Warszawie rozpoczęły
się zasadnicze negocjacje kontraktu terytorialnego. Określa on, które inwestycje w danym województwie mogą być finansowane z programów krajowych w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.
Stronę ministerialną reprezentował sekretarz stanu Adam Zdziebło z dyrektorami departamentów. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego reprezentował marszałek Władysław Ortyl, członkowie zarządu Tadeusz Pióro i Bogdan Romaniuk oraz dyrektorzy departamentów.
– Jednym z priorytetów są dla nas inwestycje w infrastrukturę transportowa dlatego z naszej strony padło wiele argumentów za finansowaniem drogi ekspresowej S19 czy zjazdów z autostrady. Bardzo zadowolony jestem po części dotyczącej linii kolejowych. Zaakceptowano nasze szczególne starania
o uruchomienie szybkiego połączenia pociągiem stolicy województwa z Warszawą. Przed nami kolejna część negocjacji, ale jesteśmy do nich bardzo pozytywnie nastawieni – dodał marszałek Władysław Ortyl.
Inwestycje transportowe były omawiane najdłużej. Wiele argumentów padło przy okazji zjazdów z autostrady. Nikt nie kwestionował zasadności poprawy łączników z A4 do drogi krajowej nr 4. W tym konkretnym przypadku odbędzie się dodatkowe spotkanie z Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W Programie Budowy Dróg Krajowych znalazł się I odcinek drogi S19. Chodzi
o fragment z Rzeszowa do Babicy co wpisuje się w proponowaną przez marszałka koncepcje podziału budowy tej drogi na odcinku od Rzeszowa do Barwinka na 3 etapy.
Aktualne zgłoszone są wszystkie przedsięwzięcia w infrastrukturę kolejową. Pozytywnie oceniono starania o przywrócenie szybkiego połączenia Rzeszowa z Warszawą – głównie pod kątem ruchu pasażerskiego, jak i w kierunku Lublina – dla przewozów towarowych. Na rewitalizacje może liczyć linia L25, która spełniać będzie w województwie kilka istotnych funkcji, m.in. będzie łączyć się z linią LHS (szeroki tor).
Jeśli chodzi o infrastrukturę B+R projekty musza przejrzeć jeszcze urzędnicy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podobnie z inwestycjami w dziedzinie kultury. Z projektów sportowych dużą szanse na realizację ma Podkarpackie Centrum Lekkoatletyczne, podobnie jak Centrum Sportów Zimowych w Bieszczadach. Szanse na realizację mają inwestycje w ramach programu Błękitny San.
Na ustalenia dotyczące niektórych przedsięwzięć trzeba poczekać do ostatecznego zakończenia negocjacji rządu z Komisją Europejską. Kolejna część negocjacji odbędzie się za dwa miesiące.
Kontrakt terytorialny stanowić będzie umowę zawartą pomiędzy Radą Ministrów, a Zarządem Województwa. Określone w niej zostaną cele rozwojowe i przedsięwzięcia priorytetowe, które mają istotne znaczenie zarówno dla rozwoju kraju, jak i wskazanego w kontrakcie województwa. W umowie tej zapisany zostanie również sposób finansowania, realizacji i koordynacji przedsięwzięć priorytetowych. Kontrakt pełnić będzie dodatkowo funkcję dokumentu regulującego przepływy środków, na finansowanie Regionalnych Programów Operacyjnych, z budżetu państwa do samorządów województw, i w tym zakresie dokument ten nie będzie przedmiotem negocjacji.
Inf. Michał Mielniczuk