W środę marszałkowie województwa podkarpackiego i świętokrzyskiego spotkali się podczas roboczej wizyty na dobiegającej końca budowie mostu na Wiśle w Połańcu.
Po nowej przeprawie łączącej oba województwa sporo obiecują sobie samorządowcy z obu stron Wisły. – Ten most pozwoli rozwijać gospodarczo województwo podkarpackie i świętokrzyskie, taki był cel tej inwestycji – mówił marszałek Władysław Ortyl, który z marszałkiem Świętokrzyskiego Adamem Jarubasem spotkał się dokładnie pośrodku nowego mostu.
– Jest on także ważny ze względu na mieszkańców obu województw, bo będą teraz mieć lepsze, szybsze połączenie. Jako mieszkaniec powiatu mieleckiego wiem, że na tę nową przeprawę czeka wiele osób. Przy budowie tego mostu zastosowano bardzo innowacyjne technologie. Tutaj należą się słowa podziękowania dla wykonawcy i projektantów. Nasza współpraca z województwem świętokrzyskim układa się bardzo dobrze. Nie mamy problemów także z wykonawcą. Wszystko jest w najlepszym porządku i mam nadzieję, że niedługo razem z mieszkańcami będziemy świętować otwarcie mostu – mówił marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.
Szansa rozwoju
Budowa mostu to inwestycja szczególnie ważna dla mieszkańców południowej części województwa świętokrzyskiego, w tym Połańca oraz dla rozwoju tego regionu. Zdaniem samorządowców ta inwestycja, wraz z powstająca po stronie województwa świętokrzyskiego specjalną strefą połaniecką, a z rozwiniętą już strefą mielecką, da nowy impuls gospodarczy i po obu stronach powstawać mają nowe miejsca pracy. – Dziś spotykają się przedstawiciele dwóch województw w miejscu, które do niedawna ich dzieliło. Od dziś ten most będzie je łączył. To historyczna chwila i wspaniałe miejsce, jeśli chodzi o przyszłość, która może dać Połańcowi i stronie podkarpackiej dużo dobrego – mówił obecny na spotkaniu burmistrz Połańca Jacek Tarnowski.
We wrześniu koniec robót
Realizacja całego przedsięwzięcia przebiega bardzo sprawnie i najpóźniej za dwa miesiące ma być oddana do użytku. Obecnie wykonane jest ponad 90 procent robót. Trwają prace m.in. przy układaniu ostatnich warstw asfaltu i chodników na moście. W części dojazdowej do mostu brakuje jeszcze tylko około 100-metrowego odcinka drogi po stronie województwa świętokrzyskiego. – Pozostały do wykonania jeszcze bariery oddzielające ruch pieszy i rowerowy od kołowego. Na zakończenie prac zamontujemy oznakowanie pionowe i poziome oraz wykonamy próby obciążeniowe mostu – poinformował Damian Urbanowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach.
Po stronie podkarpackiej trwa budowa ciągów pieszo-rowerowych, docelowego oznakowania w rejonie węzła w Tuszowie Narodowym oraz prace wykończeniowe.
Wszystkie roboty mają zakończyć się jeszcze we wrześniu, potem trzeba będzie tylko poczekać na wydanie pozwolenia na użytkowanie mostu i załatwienie innych formalności, co potrwa kilka tygodni. Według założeń obiekt otwarty będzie dla ruchu najpóźniej w drugim tygodniu listopada.
Uzgodnienia
Jak powiedział marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas środowe spotkanie miało doprecyzować kwestie związane m.in. z tym, które z województw będzie sprawować opiekę nad mostem. – My pełniliśmy rolę lidera projektu, teraz trzeba będzie wyłonić to województwo, które podejmie się utrzymania mostu w przejezdności i dobrych standardach. Oczywiście koszty będą tu rozdzielane po równo. Dziś jednak możemy już cieszyć się tą inwestycją, która łączy obydwa regiony. Ta symbolika łączenia ma tutaj głębokie znaczenie również w wymiarze gospodarczym – stwierdził Jarubas.
Inwestycja rozpoczęła się w listopadzie 2012 roku. Jej całkowity koszt to ponad 240 milionów złotych. Przedsięwzięcie współfinansowane jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013.
ar
Likwidacja barier rozwojowych – most na Wiśle z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 764 oraz połączeniem z drogą wojewódzką nr 875 – najważniejsze dane
Wartość projektu: 241 mln zł z czego 197 mln zł dofinansowana ze środków EFRR w ramach PO Rozwój Polski Wschodniej
Część realizowana wspólnie z województwem świętokrzyskim
Długość mostu na Wiśle: 955 m
Długość mostu na Starym Brniu: 112 m
Długość nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 764: 5,6 km
Wykonawca (konsorcjum): PRM Mosty Łódź S.A.- lider, VISTAL Gdynia S.A.- partner, Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z. o.o. – partner
Wartość umowy na roboty budowlane: 178 mln zł, w tym wartość projektu po stronie:
województwa podkarpackiego: 92 mln zł
województwa świętokrzyskiego: 85,9 mln zł
Zakończenie robót wg umowy: 31 października 2014
Część podkarpacka
Długość mostu na Wisłoce: 725 m
Długość mostu na Potoku Chorzelowskim: 13,4 m
Długość nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 764: 9,3 km
Wykonawca – MOTA Engil Central Europe
Wartość umowy na roboty budowlane (wg umowy):116,3 mln zł
Zakończenie robót: 30 listopada 2014
kb
Spotkanie na moĹcie w PoĹaĹcu, fot. K. Babiarz