Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / W RZESZOWIE NOWY POCIĄG JUŻ OD NIEDZIELI RUSZA W TRASĘ

W RZESZOWIE NOWY POCIĄG JUŻ OD NIEDZIELI RUSZA W TRASĘ

Na Dworcu Głównym w Rzeszowie uroczyście oddano dziś trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny z napędem elektrycznym, który już od niedzieli kursował będzie z Rzeszowa do Przemyśla. Oto kilka istotnych informacji dotyczących nowego pociągu

– Trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny z napędem elektrycznym to nowoczesny, komfortowy pojazd, który śmiało możemy porównać do mercedesa tylko, że na szynach. Ma nie tylko estetyczne i funkcjonalne wnętrza, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, windy i miejsca dla wózków. Dzięki nowoczesnej technologii jest wyjątkowo cichy. Oprócz walorów estetycznych spełnia on także najwyższe standardy bezpieczeństwa czyniąc podróż nie tylko komfortową, ale co ważne bezpieczną.

– W latach 2004-2013 samorząd województwa kupił w sumie 11 pojazdów szynowych. Ostatni – jedenasty – to właśnie EZT – największy i najnowocześniejszy. Koszt jego zakupu to ponad 16 mln złotych. W 80% zakup został sfinansowany z rezerwy celowej budżetu państwa, a w 20% ze środków Funduszu Kolejowego.

– To nie koniec inwestycji w tabor kolejowy. W latach 2014-2015 zarząd województwa planuje kupić kolejnych 6 pojazdów szynowych. Będą one finansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 i z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość tych zamówień to blisko 79 mln złotych.

Trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny, który od 15 grudnia rozpocznie kursy na trasie Rzeszów-Przemyśl będzie pierwszym pojazdem szynowym w niebiesko-zielonych barwach nawiązujących do logo Podkarpacia. Projekt malowania został przygotowany zgodnie z wymaganiami księgi marki Województwa Podkarpackiego.

– Nowy pojazd szynowy będzie nosił imię ks. kardynała Adama Kozłowieckiego SJ. Z taką prośbą zwróciła się do zarządu województwa Fundacja im. Ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego „Serce bez granic”. Członkowie Fundacji chcieli w ten sposób przybliżyć postać kardynała Kozłowieckiego, który wywodzi się z Podkarpacia.

– Kardynał Kozłowiecki urodził się w 1911 roku w Hucie Komorowskiej. W 1937 roku przyjął święcenia kapłańskie, a później śluby zakonne. W czasie II wojny światowej trafił do obozu koncentracyjnego Auschwitz a potem do Dachau. Po wojnie wyjechał na misję jezuicką do Afryki. W 1955 roku przyjął sakrę biskupią, a w 1959 roku został promowany na pierwszego arcybiskupa metropolitę Lusaki. W lutym 1998 roku Jan Paweł II wyniósł go do godności kardynalskiej. Zmarł w 2007 roku w Lusace.

Kardynał Kozłowiecki był wielokrotnie odznaczany: W Zambii prezydent odznaczył go Wielką Komandorią Orderu Wolności. Lech Wałęsa odznaczył go Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi, a prezydent Lech Kaczyński nadał kardynałowi Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski. W 2011 r. Sejmik Województwa przyznał kardynałowi tytuł „Zasłużony dla Województwa Podkarpackiego”.

* * *

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WE „Impuls”

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36 WE to komfortowy, nowoczesny pojazd NEWAG S.A. spełniający najwyższe wymagania i oczekiwania klientów rynku kolejowego.

 

 

 

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36 WE jest przykładem za­stosowania najnowszych trendów projektowych, z jakimi spo­tkać się można na polskich torach. Prawdziwie nowoczesny wygląd przestrzeni pasażerskiej uzyskano dzięki zastosowaniu modułowych paneli poliestrowo-szklanych. Dyskretne, dobrze dobrane oświetlenie, ergonomiczne, komfortowe fotele nadały wnętrzu wa­gonu elegancki i komfortowy wygląd.

Jest trzyczłonowym pojazdem niskopodłogowym, jednoprzestrzennym, bezprzedziałowym, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej toaletę zgodną z TSI PRM. Wnętrze pojazdu zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zastosowano elektryczne windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków.

W pojeździe zabudowane zostały dwa wózki napędowe oraz dwa wózki toczne Jacobsa -wspólne dla dwóch sąsiednich członów. Wózki te posiadają dwustopniowe usprężynowanie, z drugim stopniem pneumatycznym które skutecznie tłumi drgania i zapewnia wysoki komfort podróżowania. Dzięki nowoczesnej technologii pojazd jest wyjątkowo cichy podczas jazdy. Może jeździć w trakcji ukrotnionej.

 

Cechy użytkowe:

– pojazd przeznaczony do obsługi ruchu regionalnego

– możliwość podróżowania z prędkością do 160 km/h

– atrakcyjny, aerodynamiczny kształt linii nadwozia

– niska podłoga umożliwiająca łatwe wsiadanie i wysiadanie

– wysoki komfort podróżowania dzięki nowoczesnemu układowi biegowemu i usprężynowania

– klimatyzacja oraz ogrzewanie z automatyczną regulacją

Napęd:

– optymalne właściwości trakcyjne dzięki zastosowaniu 4 silników trójfazowych asynchronicznych zabudowanych w skrajnych wózkach napędowych

– dwustopniowe przekładnie trakcyjne

– zastosowanie indywidualnego napędu falownikowego na każdy wózek napędny

Przedział pasażerski:

– pojazd jednoprzestrzenny (zabudowa zależna od przeznaczenia pojazdu)

– estetyczne i funkcjonalne wnętrze

– bardzo komfortowe fotele

– nowoczesny system informacji pasażerskiej

– monitoring wnętrza pojazdu

– klimatyzacja

– miejsca dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się

– windy oraz miejsca dla wózków

 

Kabina maszynisty:

– nowoczesne i ergonomiczne wnętrze z dwustanowiskowym pulpitem

– klimatyzowane wnętrze

– komfortowe fotele oraz regulowane podnóżki

 

Bezpieczeństwo bierne:

Pojazd spełnia wymagania zawarte w normie PN-EN15227+A1:2011 odnoszącej się do projektowej kategorii odporności zderzeniowej C-I

 

Dane techniczne

Liczba członów 3

Układ osi Bo2’2’Bo

Masa służbowa 108 t

Wytrzymałość konstrukcji pudła zgodnie z PN-EN 12663-1:2010, kategoria P-II

 

Masa przy zapełnieniu nominalnym 130 t

Maksymalny nacisk zestawu kołowego pojazdu < 185 kN/oś

Liczba drzwi na stronę pojazdu 3 (opcje od 4 do 6)

Napięcie sieci 3kVDC

Łączna moc ciągła silników trakcyjnych 1600 kW

Ilość silników trakcyjnych 4

Rodzaj silników: trójfazowe asynchroniczne

Nominalna pojemność (liczba pasażerów) 330

Miejsca siedzące (w tym składane) 170

Miejsca stojące (4 os. na mkw) 160

Sprzęg czołowy automatyczny

Szerokość toru 1 435 mm

Wysokość zespołu nad główką szyny (pantograf złożony) 4 172 mm

Długość pojazdu (ze sprzęgami) 58 400 mm

Szerokość drzwi 1 400 mm

Maksymalna prędkość eksploatacyjna 160 km/h

Prędkość konstrukcyjna 176 km/h

Przyspieszenie 0-50 km/h ≥1 m/skw

System hamulca EP/ED

Opóźnienie hamowania eksploatacyjnego ≥ 0,8 m/skw

Opóźnienie hamowania awaryjnego ≥ 1,2 m/skw

Wysokość podłogi w drzwiach 760 mm

Średnica kół zestawów kołowych maksymalnie 840 mm – nowe

(minimalnie 790 mm – zużyte)

Miejsca dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się tak

Podjazdy dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się tak

Trakcja ukrotniona tak (do trzech pojazdów)

 

Inf. TOMASZ LEYKO

Rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego

Województwa Podkarpackiego

W RZESZOWIE NOWY POCIĄG JUŻ OD NIEDZIELI RUSZA W TRASĘ

Sprawdź również

Pierwszy F-16 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

Osiągnięcie tego kroku milowego pokazuje rosnącą rolę Polski w globalnej produkcji obronnej MIELEC, Polska, 5 …