Na Dworcu Głównym w Rzeszowie uroczyście oddano dziś trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny z napędem elektrycznym, który już od niedzieli kursował będzie z Rzeszowa do Przemyśla. Oto kilka istotnych informacji dotyczących nowego pociągu
– Trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny z napędem elektrycznym to nowoczesny, komfortowy pojazd, który śmiało możemy porównać do mercedesa tylko, że na szynach. Ma nie tylko estetyczne i funkcjonalne wnętrza, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, windy i miejsca dla wózków. Dzięki nowoczesnej technologii jest wyjątkowo cichy. Oprócz walorów estetycznych spełnia on także najwyższe standardy bezpieczeństwa czyniąc podróż nie tylko komfortową, ale co ważne bezpieczną.
– W latach 2004-2013 samorząd województwa kupił w sumie 11 pojazdów szynowych. Ostatni – jedenasty – to właśnie EZT – największy i najnowocześniejszy. Koszt jego zakupu to ponad 16 mln złotych. W 80% zakup został sfinansowany z rezerwy celowej budżetu państwa, a w 20% ze środków Funduszu Kolejowego.
– To nie koniec inwestycji w tabor kolejowy. W latach 2014-2015 zarząd województwa planuje kupić kolejnych 6 pojazdów szynowych. Będą one finansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 i z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość tych zamówień to blisko 79 mln złotych.
– Trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny, który od 15 grudnia rozpocznie kursy na trasie Rzeszów-Przemyśl będzie pierwszym pojazdem szynowym w niebiesko-zielonych barwach nawiązujących do logo Podkarpacia. Projekt malowania został przygotowany zgodnie z wymaganiami księgi marki Województwa Podkarpackiego.
– Nowy pojazd szynowy będzie nosił imię ks. kardynała Adama Kozłowieckiego SJ. Z taką prośbą zwróciła się do zarządu województwa Fundacja im. Ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego „Serce bez granic”. Członkowie Fundacji chcieli w ten sposób przybliżyć postać kardynała Kozłowieckiego, który wywodzi się z Podkarpacia.
– Kardynał Kozłowiecki urodził się w 1911 roku w Hucie Komorowskiej. W 1937 roku przyjął święcenia kapłańskie, a później śluby zakonne. W czasie II wojny światowej trafił do obozu koncentracyjnego Auschwitz a potem do Dachau. Po wojnie wyjechał na misję jezuicką do Afryki. W 1955 roku przyjął sakrę biskupią, a w 1959 roku został promowany na pierwszego arcybiskupa metropolitę Lusaki. W lutym 1998 roku Jan Paweł II wyniósł go do godności kardynalskiej. Zmarł w 2007 roku w Lusace.
Kardynał Kozłowiecki był wielokrotnie odznaczany: W Zambii prezydent odznaczył go Wielką Komandorią Orderu Wolności. Lech Wałęsa odznaczył go Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi, a prezydent Lech Kaczyński nadał kardynałowi Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski. W 2011 r. Sejmik Województwa przyznał kardynałowi tytuł „Zasłużony dla Województwa Podkarpackiego”.
* * *
Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WE „Impuls”
Elektryczny Zespół Trakcyjny 36 WE to komfortowy, nowoczesny pojazd NEWAG S.A. spełniający najwyższe wymagania i oczekiwania klientów rynku kolejowego.
Elektryczny Zespół Trakcyjny 36 WE jest przykładem zastosowania najnowszych trendów projektowych, z jakimi spotkać się można na polskich torach. Prawdziwie nowoczesny wygląd przestrzeni pasażerskiej uzyskano dzięki zastosowaniu modułowych paneli poliestrowo-szklanych. Dyskretne, dobrze dobrane oświetlenie, ergonomiczne, komfortowe fotele nadały wnętrzu wagonu elegancki i komfortowy wygląd.
Jest trzyczłonowym pojazdem niskopodłogowym, jednoprzestrzennym, bezprzedziałowym, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej toaletę zgodną z TSI PRM. Wnętrze pojazdu zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zastosowano elektryczne windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków.
W pojeździe zabudowane zostały dwa wózki napędowe oraz dwa wózki toczne Jacobsa -wspólne dla dwóch sąsiednich członów. Wózki te posiadają dwustopniowe usprężynowanie, z drugim stopniem pneumatycznym które skutecznie tłumi drgania i zapewnia wysoki komfort podróżowania. Dzięki nowoczesnej technologii pojazd jest wyjątkowo cichy podczas jazdy. Może jeździć w trakcji ukrotnionej.
Cechy użytkowe:
– pojazd przeznaczony do obsługi ruchu regionalnego
– możliwość podróżowania z prędkością do 160 km/h
– atrakcyjny, aerodynamiczny kształt linii nadwozia
– niska podłoga umożliwiająca łatwe wsiadanie i wysiadanie
– wysoki komfort podróżowania dzięki nowoczesnemu układowi biegowemu i usprężynowania
– klimatyzacja oraz ogrzewanie z automatyczną regulacją
Napęd:
– optymalne właściwości trakcyjne dzięki zastosowaniu 4 silników trójfazowych asynchronicznych zabudowanych w skrajnych wózkach napędowych
– dwustopniowe przekładnie trakcyjne
– zastosowanie indywidualnego napędu falownikowego na każdy wózek napędny
Przedział pasażerski:
– pojazd jednoprzestrzenny (zabudowa zależna od przeznaczenia pojazdu)
– estetyczne i funkcjonalne wnętrze
– bardzo komfortowe fotele
– nowoczesny system informacji pasażerskiej
– monitoring wnętrza pojazdu
– klimatyzacja
– miejsca dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się
– windy oraz miejsca dla wózków
Kabina maszynisty:
– nowoczesne i ergonomiczne wnętrze z dwustanowiskowym pulpitem
– klimatyzowane wnętrze
– komfortowe fotele oraz regulowane podnóżki
Bezpieczeństwo bierne:
Pojazd spełnia wymagania zawarte w normie PN-EN15227+A1:2011 odnoszącej się do projektowej kategorii odporności zderzeniowej C-I
Dane techniczne
Liczba członów 3
Układ osi Bo2’2’Bo
Masa służbowa 108 t
Wytrzymałość konstrukcji pudła zgodnie z PN-EN 12663-1:2010, kategoria P-II
Masa przy zapełnieniu nominalnym 130 t
Maksymalny nacisk zestawu kołowego pojazdu < 185 kN/oś
Liczba drzwi na stronę pojazdu 3 (opcje od 4 do 6)
Napięcie sieci 3kVDC
Łączna moc ciągła silników trakcyjnych 1600 kW
Ilość silników trakcyjnych 4
Rodzaj silników: trójfazowe asynchroniczne
Nominalna pojemność (liczba pasażerów) 330
Miejsca siedzące (w tym składane) 170
Miejsca stojące (4 os. na mkw) 160
Sprzęg czołowy automatyczny
Szerokość toru 1 435 mm
Wysokość zespołu nad główką szyny (pantograf złożony) 4 172 mm
Długość pojazdu (ze sprzęgami) 58 400 mm
Szerokość drzwi 1 400 mm
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 160 km/h
Prędkość konstrukcyjna 176 km/h
Przyspieszenie 0-50 km/h ≥1 m/skw
System hamulca EP/ED
Opóźnienie hamowania eksploatacyjnego ≥ 0,8 m/skw
Opóźnienie hamowania awaryjnego ≥ 1,2 m/skw
Wysokość podłogi w drzwiach 760 mm
Średnica kół zestawów kołowych maksymalnie 840 mm – nowe
(minimalnie 790 mm – zużyte)
Miejsca dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się tak
Podjazdy dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się tak
Trakcja ukrotniona tak (do trzech pojazdów)
Inf. TOMASZ LEYKO
Rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Podkarpackiego
W RZESZOWIE NOWY POCIÄG JUĹť OD NIEDZIELI RUSZA W TRASÄ