Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Antykwariat wydawnictwa / Wydawnictwa / Wieści regionalne / Wieści Regionalne Nr 11 z 20 października 2005 r

Wieści Regionalne Nr 11 z 20 października 2005 r

Wieści Regionalne
Nr 11 z 20 października 2005 rGDZIE BYŁ GRÓB CADYKA?
W dniach 12-13 września br. przebywali w Mielcu rabini żydowscy z Nowego Jorku, kt&#243rzy na mieleckim kirkucie usiłowali zlokalizować miejsce poch&#243wku ostatniego rabina mieleckiego Jakuba Horowitza.  Rabini posiadali urządzenie do wykrywania przedmiot&#243w pod ziemią oraz szpadel. Pr&#243bowali odnaleźć miejsce poch&#243wku na terenie mieleckiej poczty, kt&#243rą komunistyczne władze Mielca w latach 60. XX postanowiły wybudować na części cmentarza żydowskiego. Według informacji jednego z rabin&#243w, Żydzi będą chcieli aby na budynku poczty została umieszczona tablica pamiątkowa o poch&#243wku rabina. Będą się starali r&#243wnież o zwrot całego terenu cmentarza żydowskiego.
(WG)Wśr&#243d żydowskich gości w Mielcu byli m.in. rabini Naftali Horowitz z bratem. Poszukiwali oni miejsca, w kt&#243rym stał ohel ich przodka – Jakuba Horowitza.
Jakub Horowitz (Jakub Ropszycer, Yakov Yekl b’Naftali Zvi Horovitz Rubin). Był synem jednego z najsłynniejszych cadyk&#243w – Naftalego z Ropczyc, a jego potomkowie, kt&#243rzy przybrali nazwisko Horowitz, tradycyjnie piastowali w Mielcu funkcje rabin&#243w. Jakub Horowitz był pierwotnie (od 1804 r.) rabinem w Kolbuszowej, ale zgodnie z kolbuszowską tradycją został potajemnie uprowadzony w 1810 r. do Mielca, a mieleccy Żydzi otrzymali w&#243wczas w Kolbuszowej przydomek "złodziei z Mielca". Jakub Ropszycer otrzymał nawet od wsp&#243łczesnych mu przydomek "Mały Baal-Szem-Tow". Wiek XVIII to okres pojawiania się rozmaitych żydowskich prorok&#243w i "mesjaszy", szczeg&#243lnie na rubieżach Rzeczypospolitej. Wystąpienia te zapoczątkował na terenie Turcji Sabataj Cwi, kt&#243ry w 1666 r. ogłosił się Mesjaszem, ostatecznie jednak przeszedł na islam. Podobnie potoczyły się losy Jakuba Lejbowicza Franka z Korol&#243wki. Ten z kolei zakończył swą działalność przyjęciem chrztu we Lwowie. Pojawili się też inni: Joel Baalszem z Chełma, Juda Chasid z Siedlec, Mojżesz z Wodzisławia, Mojżesz z Ulanowa i wielu, wielu innych, kt&#243rzy wprawdzie wytrwali w swej wierze do końca, nigdy jednak nie zdobyli sobie tylu uczni&#243w co Sabataj i Frank. Dopiero Izrael Baal Szem Tow, kt&#243ry w 1736 r. zaczął jeździć po miasteczkach i wsiach Podola, leczył chorych, przywracał wzrok ślepym i wypędzał dybuki, stworzył podwaliny ruchu zwanego chasydyzmem. Izrael głosił, że Boga należy chwalić przede wszystkim poprzez zewnętrzną radość i taniec. Ostoją świata mieli być cadykowie, sprawiedliwi mężowie – cudotw&#243rcy, kt&#243rzy zapewniali łączność pomiędzy stw&#243rcą a ludem. Od tej pory chasydyzm, kt&#243rego centrum aż do 1942 r. stanowiła Polska, stał się najpopularniejszym ruchem wśr&#243d Żyd&#243w. Chasydyzm stał w opozycji do ortodoksyjnego judaizmu rabinistycznego, a chasydzi w pierwszej fazie istnienia ruchu byli wielokrotnie wyklinani przez rabin&#243w. Warto zwr&#243cić uwagę na pewne cechy wsp&#243lne pomiędzy wczesnym chasydyzmem i wczesnym chrześcijaństwem, jak choćby radosne chwalenie Boga i kult zmarłych cadyk&#243w niemal identyczny z kultem świętych.
Obecnie, najważniejszym centrum pielgrzymkowym w Polsce jest dla Żyd&#243w ohel cadyka Ellimelecha w Leżajsku, gdzie corocznie w rocznicę jego śmierci przybywa co najmniej 5.000 chasyd&#243w.
Precyzyjna lokalizacja miejsca poch&#243wku Jakuba Horowitza na mieleckim kirkucie  będzie prawdopodobnie niemożliwa, bo ziemia w tym miejscu była wielokrotnie przekopywana, a wydobyte kości przewiezione zostały na początku lat 60. na cmentarz parafialny w Mielcu, a kilkanaście lat p&#243źniej na kirkut w Nowym Sączu.
Stanisław Wanatowicz

Sprawdź również

Wieści Regionalne nr 3-4 (402-403) 4 IV 2023 – bezpłatna wersja jpg i pdf

W numerze m.in.: Strona 1: Strona 2: Chóralny Koncert Pasyjny Strona 3: Wieści mieleckie i …