Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Gospodarka i ekonomia / Batalia o Via Carpathia

Batalia o Via Carpathia

Za miesiąc posłowie europarlamentu głosować będą nad kluczowym dla Polski Wschodniej sprawozdaniem w sprawie wytycznych dotyczących rozwoju Trans-Europejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Jednym ze szlaków korytarzy transportowych ma być „Via Carpathia”, czyli międzynarodowa droga wzdłuż granicy wschodniej UE w kierunku Azji, krzyżująca się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej do Rosji. Deklarację o przystąpieniu do wspólnej budowy trasy podpisali w łańcuckim Zamku ministrowie transportu 7 państw. Teraz o jej realizację zabiega pochodząca z Podkarpacia posłanka do PE – Elżbieta Łukacijewska

 

Na najbliższej sesji plenarnej zamierzam złożyć poprawkę, która wpisze Via Carpathia do sieci bazowej na całym jej przebiegu”, deklaruje Elżbieta Łukacijewska. „Szlak transportowy Via Carpathia z uwagi na swoje położenie geograficzne ma istotne znaczenie dla Polski Wschodniej. Przede wszystkim łączy obszary województw podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego, co stanowi ogromną szansę dla szybszego gospodarczego rozwoju tej części kraju” – mówiła podczas poniedziałkowej konferencji prasowej europosłanka.

Długość polskiego odcinka „Via Carpatia” to 683 km. Koszt budowy oszacowano na 35 mld zł. Projekt zakłada połączenie już istniejących tras, z rozbudową tych odcinków, które wymagają dostosowania ich do standardów drogi międzynarodowej. Na terenie Polski Via Carpatia przebiegać będzie trasą S-19 od Barwinka po Białystok i trasą S-8 do granicy z Litwą. Szacuje się, że budowa 161 km podkarpackiego odcinka ma pochłonąć 15 miliardów złotych. Korzyści, jakie może przynieść budowa trasy są ogromne.

Wszelkie inwestycje i inicjatywy zwiększające dostępność terytorialną obszaru Polski Wschodniej mogą zdecydowanie przyczynić się do wzmocnienia konkurencyjności całego makroregionu i pozytywnie wpłynąć na zwiększenie inwestycji gospodarczych. Co więcej rozbudowa dróg i lepsza komunikacja międzyregionalna wyraźnie wpłynie na zmniejszenie bezrobocia oraz przyczyni się do zmniejszenia różnic społeczno- ekonomicznych również na Podkarpaciu” przekonywała posłanka do Parlamentu Europejskiego.

Znając rangę inicjatywy Elżbieta Łukacijewska wraz z Silvia Adriana Ticau rumuńską europosłanką, wiceprzewodniczącą Komisji Transportu zebrały prawie 100 podpisów pod poprawką. W zamian za wsparcie inicjatywy Via Carpathia do szlaku korytarzy transportowych dołączyć ma jeszcze jeden: łączący Rzeszów z Bukaresztem i przechodzący przez teren Ukrainy.

Cały czas zgłaszają się nowi parlamentarzyści, którzy chcą złożyć swój podpis pod przygotowaną przeze mnie poprawką. Wierzę, że wspólny głos różnych środowisk politycznych zostanie potraktowany z odpowiednią uwagą i zrozumieniem oraz, że wspólnymi siłami doprowadzimy do przyjęcia poprawki na sesji plenarnej” mówi stanowczo Elżbieta Łukacijewska.

Poprawkę  dotyczącą Via Carpathia podpisali wszyscy posłowie PO-PSL, SLD, dwóch posłów z Solidarnej Polski, jeden z PIS oraz posłowie z Rumunii, Bułgarii i Węgier. Szansa na przyjęcie poprawki jest tym większa, że Elżbieta Łukacijewska jest członkiem Europejskiej Partii Ludowej – największej grupy w Parlamencie Europejskim. Wyniki głosowania znane będą 24 października.

Inf. BIURO POSELSKIE ELŻBIETY ŁUKACIJEWSKIEJ,
POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

Sprawdź również

Pierwszy F-16 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

Osiągnięcie tego kroku milowego pokazuje rosnącą rolę Polski w globalnej produkcji obronnej MIELEC, Polska, 5 …