Portal promocja.mielec.pl prezentuje informacje i relacje - zapraszamy do współpracy: ogłoszenia - reklama w internecie i gazecie, grafika i skład komputerowy, zdjęcia reklamowe, foto i wideo reportaże
Strona główna / Region / Samorząd i społeczność / ZMIANY W PODATKACH LOKALNYCH W 2016 ROKU

ZMIANY W PODATKACH LOKALNYCH W 2016 ROKU

Z dniem 1 stycznia 2016 roku weszły w życie zmiany w następujących ustawach:

– z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych,

– z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym,

– z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym.

 

reklama:

 

 

Zmiany wynikają z ustawy z dnia 25 czerwca 2015 roku o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045).

 

Najważniejsze zmiany wprowadzone ww. ustawą to:

  • Nie będą wydawane i doręczane podatnikom decyzje dotyczące podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego dla osób fizycznych jeżeli wysokość zobowiązania na dany rok podatkowy nie przekroczy określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (obecnie to kwota 6,10 zł). W tym przypadku zobowiązanie podatkowe nie powstanie – podatek nie będzie należny.
  • Zmiana rat podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego. Gdy kwota podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz łącznego zobowiązania pieniężnego nie przekroczy 100,00 zł, podatek ten powinien zostać uregulowany przez podatnika  jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Wobec powyższego gdy łączna kwota podatku nie przekroczy 100,00 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Dla osób fizycznych to 15 marzec 2016 r. Jeżeli podatek przekroczy wyżej wskazaną kwotę to  płatny jest jak dotychczas w czterech terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

 

Zmiany w podatku od nieruchomości:

  • Wprowadzono nową stawkę podatku od nieruchomości za 1 m2 powierzchni gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji. Ta stawka wprowadzona ustawą o rewitalizacji nie będzie obowiązywała w 2016 r. na terenie Gminy Miejskiej Mielec, bowiem na naszym obszarze nie ma tego typu terenów.
  • Doprecyzowano pojęcie przedmiotów opodatkowania, które nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względu na ich zły stan techniczny. Warunkiem wykluczenia nieruchomości z kategorii „związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” jest wydanie jednej z dwóch decyzji tj. decyzji ostatecznej organu nadzoru budowlanego o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub decyzji ostatecznej organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.

 

Zmiany w podatku rolnym:

Nowe zasady przeliczania niektórych użytków rolnych do podatku rolnego:

  • Grunty rolne zabudowane → 1 ha fizyczny = 1ha przeliczeniowy,
  • Rowy → 1 ha fizyczny = 0,2 ha przeliczeniowego,
  • Grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych → 1 ha fizyczny = 0,2 ha    przeliczeniowego
  • Grunty pod stawami niezarybionymi → 1 ha fizyczny = 0,2 ha    przeliczeniowego
  • Grunty, dla których nie można ustalić przelicznika → 1 ha fizyczny = 1ha przeliczeniowy.

Zmiany w podatku leśnym:

  • Zniesiono preferencyjną stawkę podatku leśnego dla lasów ochronnych,
  • Istotną zmianą w zakresie ustawy o podatku leśnym jest wprowadzenie łącznego zobowiązania pieniężnego jako formy pobierania zobowiązania podatkowego, dotyczy to osób fizycznych, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku rolnego.

 

 

DLA PRZYPOMNIENIA:

Okoliczności powodujące konieczność złożenia deklaracji/informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego to:

  1. Kupno, sprzedaż, zamiana, darowizna nieruchomości;
  2. Postanowienie o nabyciu spadku nieruchomości;
  3. Zmiana klasyfikacji gruntów;
  4. Umowa dzierżawy gruntów, umowa najmu;
  5. Wybudowanie nowego budynku w ramach pozwolenia na budowę lub zgłoszenia – należy zgłosić gdy budowa została zakończona albo rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem;
  6. Budowa budynków gospodarczych, garaży z płyt betonowych, rozbudowa budynków, zmiana sposobu użytkowania;
  7. Rozpoczęcie i zajęcie nieruchomości na działalność gospodarczą, zmiana powierzchni budynków, gruntów, wartości budowli, zakończenie działalności gospodarczej.

 

 

Zachęcamy do przeanalizowania przez Państwa zgłoszonych do opodatkowania nieruchomości (powierzchni użytkowej budynków, wartości budowli oraz powierzchni gruntów). W przypadku stwierdzenia niezgodności zgłoszonych do opodatkowania powierzchni ze stanem faktycznym nieruchomości konieczne jest:

 

  1. złożenie przez osoby fizyczne:
  1. IN-1 – Informacji w sprawie podatku od nieruchomości
  2. IR-1 – Informacji w sprawie podatku rolnego
  3. IL-1 – Informacji w sprawie podatku leśnego
  1. złożenie przez osoby prawne:
  1. DN-1 – Deklaracji na podatek od nieruchomości
  2. DR-1 – Deklaracji na podatek rolny
  3. DL-1 – Deklaracji na podatek leśny

 

Wszystkie formularze można znaleźć w zakładce: „Co, jak i gdzie załatwić w Urzędzie Miejskim/Podatki i opłaty lokalne” oraz uzyskać w Urzędzie Miejskim, Wydział Finansowy, II piętro:

– podatek rolny i leśny – pok. 35,

– podatek od nieruchomości osoby prawne – pok. 36,

– podatek od nieruchomości osoby fizyczne – pok. 37, 38,

– podatek od środków transportowych – pok. 36.

 

 

Inf. Anna Karwacka

Kierownik Biura Promocji i Informacji

 

 

 

Sprawdź również

Mielecki Pochód Niepodległości i patriotyczna manifestacja pod Pomnikiem Wolności

W dniu 11 listopada tradycyjnie już od 1989 r. w Mielcu odbywały się liczne wydarzenia …