Grzegorz Sajdak, student kierunku lotnictwo i kosmonautyka na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej zajął trzecie miejsce w 19. edycji Studenckiego Konkursu Projektowego SOLIDWORKS, w kategorii Professional Level.
Studencki Konkurs Projektowy SOLIDWORKS to największy i najbardziej prestiżowy konkurs dla młodych inżynierów. Jest on organizowany od 2001 r. przez DPS Software Polska. Konkurs był skierowany do studentów i uczniów, którzy do projektowania wykorzystują oprogramowanie SOLIDWORKS. Tematem projektu mogło być wszystko, co jest luźno związane z tegorocznym tematem „Przełamujemy bariery wyobraźni – Zaprojektuj Jutro”, zarówno produkty codziennego użytku, meble, narzędzia, jak i skomplikowane maszyny i pojazdy.
Projekty były oceniane m.in. pod kątem wykorzystania oprogramowania, umiejętności modelowania, złożoności projektu, designu, wizualizacji oraz prezentacji projektu. Tegoroczna edycja odbyła się w dwóch kategoriach: Entry Level skierowana do studentów pierwszego roku studiów I stopnia oraz uczniów szkół średnich (oceniano przede wszystkim podstawowe elementy, tj. modelowanie, złożenia i interpretacja tematu przewodniego) oraz Professional Level przeznaczona dla studentów I, II oraz III stopnia studiów. W tej kategorii oceniano zastosowanie pełnego pakietu SOLIDWORKS Student Engineering Kit. Poza koncepcją i sposobem działania oceniano zastosowanie modułów takich, jak arkusz blach, konstrukcje spawane, symulacje itp.
Grzegorz Sajdak jest studentem czwartego roku lotnictwa i kosmonautyki, specjalności „pilotaż”. Od najmłodszych lat pasjonuje się modelarstwem. Swoją pasję realizuje, przenosząc swoje pomysły ze świata wirtualnego do świata rzeczywistego za pomocą programów ułatwiających projektowanie typu CAD.
Biorąc udział w konkursie, postanowił zaprojektować dwumiejscowy samolot turystyczny, wykorzystując do tego oprogramowanie Solidworks. Opierając się na rozwiązaniach stosowanych w prawdziwych samolotach, w projektowanym modelu starał się odwzorować wiele systemów, takich jak instalacja paliwowa, układ sterowania, awionika. Mimo przyjęcia wielu uproszczeń, głównie ze względów sprzętowych, złożenie i tak liczy ponad 1300 części. Oprócz samego modelowania wykonał dodatkowo analizę wytrzymałościową dźwigara skrzydła, co zostało dodatkowo ocenione przez jury, według którego wyróżnikiem była przemyślana i uporządkowana struktura projektu. Grzegorz Sajdak zaprezentował znajomość zaawansowanych technik modelowania, w tym wykorzystanie arkusza blachy, równań czy Routingu. Całości dopełniła analiza wytrzymałościowa.
Damian Gębarowski Rzecznik prasowy Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza