Rzeszów, 11lutego 2022 r. Dzięki dwóm projektom drogowym realizowanym w latach 2017-2020 zmieniła się i znacznie polepszyła komunikacja na drodze wojewódzkiej 987 w powiecie ropczycko-sędziszowskim. Biegnie ona teraz nową trasą i omija kłopotliwy dla dużych samochodów, głównie tirów, przejazd pod wiaduktem kolejowym. Właśnie zakończyła się druga inwestycja, kończąca cały projekt. Z nowego rozwiązania mogą już korzystać mieszkańcy Podkarpacia, głównie Sędziszowa Małopolskiego.
Pierwszy z projektów realizowany był wspólnie przez województwo podkarpackie oraz PKP PLK S.A i zakończył się w 2019 roku. W wyniku modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów zmodernizowany został wiadukt kolejowy nad drogą wojewódzką 987 w Sędziszowie Młp. Jednak jego usytuowanie blisko rzeki Bystrzycy i mostu nad tą rzeką, całkowicie uniemożliwiło wykonanie modernizacji w takim stopniu, aby przejazd pod nim był możliwy dla tirów. Dlatego droga wojewódzka 987została poprowadzona po innym, nowym śladzie, omijając niebezpieczny wiadukt. Inwestycja kosztowała 4,2 mln złotych i była dofinansowana w ramach POIiŚ.
Nowy odcinek DW 987 (zaznaczony na mapie na czerwono) rozpoczął się od skrzyżowania w formie ronda z drogą powiatową i został poprowadzony przez tereny rolne i niezurbanizowane Sędziszowa Młp. Jego długość to ponad 800 metrów i do tej pory droga ta prowadziła donikąd.
W styczniu 2021 roku został oddany do użytku drugi odcinek nowej drogi wojewódzkiej 987, który połączył się z wcześniejszą inwestycją realizowaną wspólnie z PKP, a zakończył na drodze krajowej 94 czyli na tzw. starej czwórce (na mapie fragment zaznaczony na czarno).
W ramach drugiej inwestycji powstał nowy odcinek drogi wojewódzkiej 987 o długości 1,24 km, z czego 0,8 km to droga poprowadzona po zupełnie nowym śladzie, zaś ok. 0,44 km to także nowy odcinek, który biegnie po śladzie byłej drogi gminnej. Powstało także nowe skrzyżowanie na starej drodze gminnej z ul. Księżomost oraz rondo na połączeniu DW 987 z drogą krajową 94 (starą czwórką).
Inwestycja kosztowała 7,8 mln złotych, z czego 6,3 mln złotych to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. W imieniu samorządu województwa inwestycję prowadził Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich.Wykonawcą było Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. Roboty trwały trzy lata od 2017 do końca 2020 roku. Oprócz samej rogi powstały także m.in. nowe chodniki, oświetlenie, zjazdy do domów, urządzenia chroniące środowisko oraz inne elementy infrastruktury drogowej.
Obie inwestycje mają na celu poprawę skomunikowania całej północno – wschodniej oraz środkowej części województwa podkarpackiego z autostradą A4 oraz drogą krajową 94. Wskutek budowy nowego odcinka DW 987 zwiększyła się przepustowość transportowa tego obszaru, poprawiła płynność komunikacji oraz dostępność przedsiębiorców do istniejących stref ekonomicznych.
– Zakończyliśmy kolejną inwestycję. Bardzo się cieszę, że mimo pandemii prace prowadzone przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich przebiegają bez większych zakłóceń. Konsekwentnie realizujemy nasz program budowy dróg i obwodnic. Oddana inwestycja była potrzebna z kilku powodów: poprawia bezpieczeństwo i zwiększa komfort życia mieszkańców narażonych do tej pory na wzmożony ruch samochodowy po drodze o nie najlepszym stanie nawierzchni. To również kolejna droga, która ułatwia dojazd do autostrady. Wkrótce rozpoczynamy następne inwestycje na naszych drogach wojewódzkich, na 835 Oleszyce-Lubaczów i 894 Hoczew-Polańczyk – podsumowuje marszałek Władysław Ortyl.
TOMASZ LEYKO
rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Podkarpackiego